U bent hier

6.1 Lid worden

Laatst gewijzigd: mei 2021

automatisch

voorwaarden

Veel verenigingen ontvangen nieuwe leden met open armen. Er zijn dan dus amper of geen obstakels bij de inschrijving als nieuw lid. Soms is de inschrijving zelfs volledig automatisch: aanmelding, registratie, betaling van de eerste contributie. Toch zal er, zeker bij kleine verenigingen, de wens bestaan om te controleren of een nieuw lid wel thuishoort (of zich thuis zal voelen) in de verenigingscultuur. Die wensen zullen moeten worden vertaald in voorwaarden waaraan het nieuwe lid moet voldoen. Deze voorwaarden legt u vast in de statuten of het huishoudelijk reglement.

Voorwaarden

lidmaatschap

Voorwaarden stellen aan een lidmaatschap is toegestaan, zolang u daarbij niet discrimineert op religie, op levensovertuiging, op geslacht, op leeftijd en op ras en huidskleur. In de praktijk is daar ook weer op af te dingen: een jongerenvereniging kan moeilijk beticht worden van leeftijdsdiscriminatie als de reglementen oudere mensen uitsluiten van een lidmaatschap.

Vragen

inschrijving

Enkele vragen die aan de orde komen bij de inschrijving van nieuwe leden:

  • Is er een standaardinschrijfformulier? En hoe moeten leden dat invullen (online of via een formulier)?
  • Welke informatie moet het aspirant-lid verstrekken?
  • Wie beslist over de toelating?

Gewoonlijk ligt de beslissing tot toelating bij het bestuur, maar het besluit kan ook in handen worden gelegd van de algemene ledenvergadering. Een andere mogelijkheid is de instelling van een toelatings- of ballotagecommissie.

Neem in de statuten in elk geval een globale betekenis van het begrip ‘lid’ op. Bijvoorbeeld: ‘Leden zijn natuurlijke personen, die door het bestuur dan wel de algemene vergadering als lid zijn toegelaten, met inachtneming van hetgeen daaromtrent in de statuten en in het huishoudelijk reglement is bepaald.’