U bent hier

Organisatie & Leidinggeven
Invloed leefstijl8. Bewaak de balans tussen werk en privé 8.2 Disbalansen en redenen

8.2 Disbalansen en redenen

Dit artikel is eerder verschenen als Themadossier Arbo Rendement
Publicatiedatum: juli 2022

juiste werk-privébalans

Door de pandemie zijn de grenzen tussen werk en privé vervaagd. Het idee over waar werknemers werken en wanneer ze werken, is verruimd. Een werknemer kan onder werktijd een uurtje sporten en die tijd dan ‘s avonds inhalen. Veel werknemers zijn vrijwel altijd en overal bereikbaar voor relaties, collega’s of hun werkgever. De juiste werk-privébalans vinden blijft een uitdaging. De dagelijkse druk van het werk, het gezin, het huishouden, sporten en tijd doorbrengen met vrienden zorgt voor energielekken en weinig tijd voor de werknemer zelf. Het drukke leven loopt altijd door, zowel thuis als op het werk.

Aanpassingen

verstoord

Merkt de werknemer dat hij steeds vermoeider raakt en daardoor afspraken afzegt, dan dreigt een verstoord werk-privéritme. Inzicht in deze balans is van belang. De werknemer kan dan in kaart brengen waar hij zijn tijd aan besteedt en waar aanpassingen mogelijk zijn.

tips

flexibele uren

terugkeren

pauze

Hieronder volgen een aantal tips die werknemers direct kunnen toepassen om hun werk-privébalans te verbeteren:

  • Verhoog de productiviteit en stop met overwerken. Door het thuiswerken kan de werknemer de neiging hebben over te werken. De reistijd valt weg. Maar bij langer werken zijn werknemers juist minder productief.
  • Vaker ‘nee’ verkopen en taken oppakken die ertoe doen. Door thuiswerken is het voor collega’s en leidinggevenden lastiger in te schatten in hoeverre de planning al vol is.
  • Slim omgaan met flexibele uren en extra uren terugpakken. De stapel blijft zich ophopen. Vergaderingen, met name online, worden makkelijk gepland op alle momenten van de dag en het is goed om die tijd terug te nemen en te besteden aan privézaken.
  • Taken uitbesteden, hulp accepteren en niet alles zelf (willen) doen. Juist bij werken op afstand hebben werknemers de neiging alles alleen op te pakken.
  • Weten wanneer het voldoende is. Hoe perfectionistischer, hoe minder productief. Te veel tijd besteden aan taken en taken uitstellen tot het perfecte moment. Klinkt dat bekend? Perfectionisten zien vaak het grote geheel niet, omdat zij focussen op een klein gedeelte. Dit is inefficiënt.
  • Automatiseer herhalende taken. Er zijn veel taken die regelmatig terugkeren en die kosten veel tijd en energie. De tijd die de werknemer beschikbaar heeft voor deze taak zal hij vrijwel altijd benutten. Als hij een uur inplant voor een klus van 30 minuten, zal hij een uur gebruiken.
  • Planning aanpassen op workflow. Wanneer en op welk moment van de dag verslapt de concentratie? De meeste stressoren bevinden zich aan het einde van de dag.
  • Plan bewust tijd in om te niksen. Pauzeer op tijd en neem regelmatig microbreaks. Plan pauzes in, zowel op het werk als privé.

Bereikbaarheid

werkstress

De snelheid waarmee werknemers moeten (of denken te moeten) reageren op werkzaken wordt momenteel nogal overdreven. Het kan zowel een ‘waarheid’ zijn van werknemer als de werkgever. Het delen van verwachtingen qua bereikbaarheid kan veel onzekerheden en werkstress bij werknemers wegnemen.

Maak afspraken over (on)bereikbaarheid

minimale ­rusttijden

De Nederlandse wetgeving regelt slechts de minimale rusttijden voor werknemers. Door hybride werken kunnen de tijden waarop werknemers werken, veranderen en versnipperen. Grenzen tussen werk en privé vervagen en het gevolg is dat de hoeveelheid stress en het aantal burn-outs toeneemt.

Frankrijk

recht op onbereikbaarheid

De roep om een recht op onbereikbaarheid wordt steeds luider. In Frankrijk zijn werkgevers met meer dan 50 werknemers in dienst sinds 2017 verplicht om afspraken te maken over het onbereikbaar zijn na werktijd. En ook in Nederland ligt er een wetsvoorstel over dit onderwerp.

Maar ook zonder wettelijke bepaling of cao-afspraak kan uw werkgever nu al regels vastleggen in het personeelshandboek of in de individuele arbeidsovereenkomsten. Het is aan te raden om nu al het gesprek te voeren over de verwachtingen wat betreft bereikbaar zijn buiten werktijd. Zo worden onduidelijkheden voorkomen.