U bent hier

Onderneming & Fiscus
Werkkostenregeling13. De rol van de diverse afdelingen

13. De rol van de diverse afdelingen

Dit hoofdstuk is eerder verschenen in Themadossier Salaris Rendement
Publicatiedatum: oktober 2019

Vanwege de werkkostenregeling krijgt u onvermijdelijk te maken met andere afdelingen binnen uw onderneming. En dat is ook goed, want alleen als uw organisatie als geheel zich met de regeling bezighoudt, zal de praktijk (financieel) soepel verlopen. Goede samenwerking tussen de afdelingen is dus erg belangrijk, maar elke afdeling moet ook zijn eigen aandachtspunten bij de WKR in de gaten houden.

niet zo duidelijk

De aandachtspunten die hierna volgen, zijn ondergebracht in paragrafen die de geijkte functiescheidingen volgen. In de praktijk hoeven deze scheidingen in uw organisatie uiteraard helemaal niet zo duidelijk te zijn, en kan het zijn dat de taken door elkaar lopen. Dit kan ook weer per onderneming verschillen. U zult dus zelf uit dit hoofdstuk moeten pikken wat voor uw functie in de praktijk van belang is.

Zoals aangegeven, is het goed toepassen van de werkkostenregeling een gezamenlijke verantwoordelijkheid van de gehele onderneming. Er zou dan ook niet één enkele afdeling verantwoordelijk voor moeten zijn. Gevolgen De beslissingen van de diverse afdelingen hangen ook nauw met elkaar samen, of hebben in elk geval vaak gevolgen voor andere...
De salarisafdeling heeft meestal de meeste kennis in huis van de WKR. Deze afdeling speelt dus een belangrijke rol in de voorlichting binnen uw onderneming over hoe dit fiscale regime voor vergoedingen en verstrekkingen aan werknemers werkt. De salarisafdeling is vaak ook de afdeling die de rest van de onderneming in beweging moet zien te krijgen...
Feitelijk wordt de basis van de werkkostenregeling gevormd door de facturen en de diverse grootboekrekeningen binnen deze administratie. Aangezien de factuurwaarde inclusief BTW vaak bepalend is voor de waardering binnen de werkkostenregeling, moeten deze waardes goed worden vastgelegd in de administratie. Afspreken Vastlegging in de administratie...
Zoals eerder aangegeven, moeten de secundaire en tertiaire arbeidsvoorwaarden goed in kaart worden gebracht, waarbij een zo volledig mogelijk plaatje het streven is. Vaak blijkt namelijk dat dingen in de praktijk anders lopen dan hoe ze zijn afgesproken. En dat heeft ook gevolgen voor de fiscale verwerking ervan. Of er zijn afspraken gemaakt die...
Rond de werkkostenregeling is de rol van de ondernemingsraad (OR) beperkt. De wet – zijnde de Wet op de ondernemingsraden (WOR) – geeft de OR bijvoorbeeld geen wettelijk instemmingsrecht bij de beslissing om een vergoeding of verstrekking al dan niet als eindheffingsloon ten laste van de vrije ruimte te brengen. Bij het wijzigen of versoberen van...