4.1 Wat is een calamiteit?
incident
Bij relatief lichte verstoringen van de dagelijkse gang van zaken spreekt men in de verzekeringswereld van een incident. Het gaat dan om een fout, ongeluk of een bijna-ongeluk. Een incident kan echter overgaan in een calamiteit. Denk aan:
- brandschade;
- waterschade;
- stormschade en blikseminslag;
- stroomuitval of stroomstoring;
- vervuiling van grond, water of bodem;
- een overval of inbraak.
Calamiteitenplan
bedrijfs gebouw
Bij calamiteiten zoals brand, explosiegevaar en terreuracties is het belangrijk om het bedrijfsgebouw zo snel mogelijk te ontruimen en de juiste instanties te waarschuwen. Om goed voorbereid te zijn op een calamiteit moet uw organisatie een calamiteitenplan hebben. Het calamiteitenplan bevat een veiligheidsplan, een ontruimingsplan en een beveiligingsplan. Dit plan maakt dus duidelijk welke scenario’s er in werking treden in geval van nood en wie daarbij verantwoordelijk is voor de bijkomende taken.
Elke organisatie is verplicht om een calamiteitenplan te hebben. Dit plan komt voort uit de risico-inventarisatie en -evaluatie (RI&E). Hiermee kunt u de risico’s voor uw organisatie terugdringen. Ook laat u de verzekeraar zien dat u er alles aan doet om schade te voorkomen.