U bent hier

Onderneming & Fiscus
Na de aangifte loonheffingen6. Looncontrole6.3 Na de controle

6.3 Na de controle

Dit artikel is eerder verschenen als Themadossier Salaris Rendement
Publicatiedatum: juli 2022

bevindingen bespreken

Na afronding van de controle werkt de inspecteur zijn waarnemingen verder uit op zijn kantoor. Hiervoor toetst hij zijn bevindingen aan de fiscale wet- en regelgeving en zal deze desgewenst bespreken met collega’s, voordat hij een definitief rapport opstelt.

Eindgesprek

handig

De inspecteur bespreekt zijn ingenomen standpunten met u tijdens het eindgesprek. Bij dit gesprek moet in elk geval iemand van uw onderneming aanwezig zijn die financiële beslissingen mag nemen. Verder kan het verstandig zijn dat uw adviseur aanwezig is, of dat u hem in elk geval van tevoren om advies heeft gevraagd. Dat u bij het eindgesprek aanwezig bent, is niet alleen handig omdat u waarschijnlijk de aanvullende achtergrondinformatie heeft om het standpunt van de inspecteur te kunnen veranderen. Ook voor uw dagelijkse praktijk is het uiteraard handig om te weten welke afspraken er naar aanleiding van de controle worden gemaakt.

Het is van belang om bij het eindgesprek oude controlerapporten of gemaakte afspraken goed in gedachten heeft. Mogelijk kunt u immers een beroep doen op het vertrouwensbeginsel (zie paragraaf 6.2).

informele bezwaren

verschil van mening

De inspecteur kan u voorafgaand aan het eindgesprek een gespreksnotitie of conceptcontrolerapport toesturen. Hiermee kunt u zich goed voorbereiden op het gesprek. En dat is van belang, aangezien u met goede argumenten, een aanvullende verklaring of extra informatie de inspecteur mogelijk nog van zijn voorgenomen standpunten kunt afbrengen. De inspecteur is overigens niet verplicht om in deze fase iets met uw op- en aanmerkingen te doen; die gelden op dit moment slechts als informele bezwaren. Pas als u het eindrapport heeft ontvangen – en de eventuele naheffingsaanslag – kunt u officieel bezwaar aantekenen. De kans is groot dat u dat zult doen als bijvoorbeeld uw onderneming en de inspecteur tijdens het eindgesprek een verschil van mening blijven houden. Zo’n verschil van mening wordt dan meestal ook in het eindrapport opgenomen.

Fiscaal compromis sluiten bij onenigheid

toepassing van fiscale regels

opzegging

Als uw onderneming het niet eens wordt met de inspecteur over bepaalde onderwerpen, kan een fiscaal compromis uitkomst bieden. U bindt dan beiden iets in om tot een oplossing te komen en u spreekt expliciet de toepassing van fiscale regels voor de betreffende kwesties af. Deze afspraken – en hun geldigheidsduur – worden meestal vastgelegd in een vaststellingsovereenkomst, maar kunnen ook direct in het controlerapport komen te staan. Bij een fiscaal compromis kunt u voor de betreffende kwesties (later) geen gerechtelijke procedure meer starten. Degene die zich later wil beroepen op het compromis zal de gemaakte afspraken moeten overleggen. Een fiscaal compromis verliest zijn geldigheid als wetgeving, jurisprudentie of beleid rond de betreffende kwestie verandert, of door opzegging van één van beide partijen.

Rapport

twee delen

bewijs

mogelijk schadelijk

Ter afsluiting van de controle stelt de inspecteur een controlerapport op (eindrapport). Hiervan heeft u mogelijk voor het eindgesprek al een conceptversie van ontvangen (zie hiervoor). Het controlerapport bestaat uit twee delen:

  • openbaar deel: in dit deel staat onder andere of er onjuistheden zijn aangetroffen, of de inspecteur een correctieverplichting of naheffingsaanslag zal opleggen en zo ja, voor welke bedragen. Uw onderneming krijgt het openbare deel van het rapport (automatisch) toegestuurd. Dit kan als bewijs dienen bij een eventuele fiscale procedure, dus bewaar het rapport goed!
  • niet-openbaar deel: in dit deel staat informatie die de Belastingdienst uw onderneming niet hoeft of mag verstrekken, zoals gegevens over of afkomstig van derden, gegevens van controlestrategische aard of persoonlijke beleidsopvattingen en gegevens waarvan de openbaarmaking mogelijk schadelijk is voor economische en financiële belangen van de staat.

reikwijdte is belangrijk

ervan uitgaan

In het controlerapport neemt de inspecteur in elk geval algemene informatie op over uw onderneming, zoals activiteiten, locatie(s) en inrichting van de administratie. Verder neemt hij op welke tijdvakken van welke belastingen of heffingen of welke onderwerpen precies in de controle aan bod zijn gekomen, en waarover hij dus uitspraak doet. Een juiste omschrijving van deze zogeheten reikwijdte is belangrijk. Dat heeft de Hoge Raad in het verleden ook bevestigd: het gaat er niet om wat de inspecteur tijdens de controle daadwerkelijk heeft onderzocht, maar wat uw onderneming redelijkerwijs als onderzocht mag aannemen. Dat geldt uiteraard alleen voor aspecten die passen binnen de reikwijdte van de controle. Staan er bij het onderdeel Reikwijdte geen beperkingen of specifieke onderwerpen opgenomen, dan mag u ervan uitgaan dat de looncontrole – en dus de uitspraak van de inspecteur – ziet op alle aspecten van de genoemde belastingen of heffingen in het gecontroleerde tijdvak.

Onderdeel Reikwijdte in de praktijk

alleen onjuistheden vermeld

Stel dat de inspecteur bij een volledige looncontrole bijvoorbeeld de afdrachtverminderingen niet onderzoekt. Als er bij de Reikwijdte geen beperking staat, mag u ervan uitgaan dat de inspecteur ook de afdrachtverminderingen heeft gecontroleerd (en ermee akkoord is). Staan bij de Reikwijdte echter alle onderzochte onderdelen maar worden de afdrachtverminderingen niet genoemd, of zijn die specifiek uitgesloten, dan weet u dat de inspecteur ze niet heeft gecontroleerd.

consequenties

De inspecteur neemt in het controlerapport het definitieve standpunt van de Belastingdienst op. Hierbij worden alleen de aangetroffen onjuistheden vermeld, en dus niet de zaken die in orde zijn gebleken bij uw onderneming. Aan de ene kant gaat het om onjuistheden – inclusief waarom ze onjuist worden geacht – en de gevolgen ervan qua eventuele naheffingsaanslag. Aan de andere kant gaat het om kleine(re) onjuistheden waaraan de inspecteur geen consequenties verbindt. Als deze zaken namelijk bij een volgende controle weer worden aangetroffen, zullen er wel consequenties zijn.

Verder staan in het rapport de zaken waarover u geen overeenstemming heeft kunnen bereiken en eventuele gemaakte afspraken voor afhandeling van bepaalde fiscale kwesties in de toekomst, en eventuele aankondiging van voorgenomen boetes.

afhankelijk

Controleer het controlerapport goed, en richt u niet alleen op de financiële gevolgen! De fiscus baseert hier immers eventuele correctieverplichtingen, naheffingsaanslagen en boetes en toekomstige controles op. Geef een geconstateerde fout zo snel mogelijk door aan de inspecteur.

Gevolg

Een looncontrole kan correctieverplichtingen, naheffingsaanslagen en eventueel boetes tot gevolg hebben, afhankelijk van de eventuele onjuistheden die de inspecteur aantreft. Hoofdstuk 8 behandelt de naheffingen en verzuimboetes waarmee u rond de aangifte loonheffingen te maken kunt krijgen.