2. Gebruikers van gegevens uit de loonaangifte
in beheer van UWV
doel polis-administratie
De polisadministratie is in beheer van UWV en wordt gevuld en actueel gehouden met de gegevens uit de loonaangiften van werkgevers en andere inhoudingsplichtigen. Specifiek gaat het daarbij om de werknemersgegevens uit die aangiften (zie paragraaf 6.3). In de polisadministratie wordt informatie over het loon, uitkeringen en arbeidscontracten verzameld. Het doel van de polisadministratie is dat UWV voor iedere werknemer onder andere vastlegt:
- voor welke verzekeringen de werknemer verzekerd is;
- voor welke periode de werknemer verzekerd is;
- wat voor soort dienstverband de werknemer heeft;
- hoe hoog het verzekerde loon per dienstverband is.
De Belastingdienst, UWV en het CBS zijn de enige instanties die alle loonaangiftegegevens krijgen. Alle overige instanties krijgen uit de polisadministratie alleen de gegevens die zij voor hun (wettelijke) taak nodig hebben, afgestemd op de frequentie waarin zij ze nodig hebben.