1.2 Het inzetten van BI op diverse beslissingsniveaus
Business Intelligence omvat diverse processen om ervoor te zorgen dat u data kunt omzetten naar bruikbare inzichten. BI is een platform waar de data uit verschillende bronsystemen worden gecentraliseerd. Hiermee kunt u data vervolgens analyseren en uiteindelijk visualiseren.
Relevantie
wildgroei
Belangrijk is dat bij het initiëren van de BI-projecten u steeds kijkt naar de relevantie van de data ten opzichte van de gestelde doelstellingen die voortkomen uit de bedrijfsstrategie. Dit laatste zorgt ervoor dat u doelgericht werkt met de beschikbare data en een wildgroei aan rapportages voorkomt die wellicht veel tijd hebben gekost om te maken, maar uiteindelijk geen bijdrage leveren aan doelstellingen van een bedrijf.
1.2.1 Het nemen van beslissingen
monitoren
meetwaarde
Data kunnen op verschillende niveaus ingezet worden om de bedrijfsdoelen te behalen. U kunt data bijvoorbeeld gebruiken voor het monitoren van en het sturen op de belangrijkste bedrijfsdoelen. Voor deze doelen moet u inzicht krijgen in de huidige stand van zaken (zoals de meetwaarde van gerealiseerde omzet of kosten) ten opzichte van doelwaarden (zoals de begroting of targets). Een andere vaak gebruikte term voor doelwaarde is Key Performance Indicator (KPI). Als een bepaalde meetwaarde boven of onder de KPI-waarde komt, kunt u op basis van deze informatie kiezen om bij te sturen. De data worden op dit niveau vaak gevisualiseerd door middel van top-level dashboards.
1.2.2 Begrijpen en analyseren
Data worden gebruikt om te achterhalen waarom bepaalde processen wel of juist niet goed lopen en bieden u inzicht om keuzes tijdens het beslissingsproces te beïnvloeden. Vaak worden hiervoor rapportages en dashboards gecreëerd met uitsplitsingen en trendlijnen. Denk hierbij aan het tonen van de kosten per kostenplaats of het tonen van het verloop van de omzet over bepaalde perioden.
1.2.3 Detailinzicht verkrijgen
detail- rapportages
Op het laagste, operationele niveau wordt middels detailrapportages inzicht verkregen die nodig is voor het uitvoeren van de dagelijkse gang van zaken. Denk hierbij aan het opstellen van lijsten en tabellen met openstaande facturen, openstaande orders en de voortgang van projecten.