U bent hier

Onderneming & Administratie
Werken met Power BI1. Het belang van Business Intelligence1.2 Het inzetten van BI op diverse beslissingsniveaus

1.2 Het inzetten van BI op diverse beslissingsniveaus

Dit artikel is eerder verschenen als Themadossier FA Rendement
Publicatiedatum: oktober 2022

Business Intelligence omvat diverse processen om ervoor te zorgen dat u data kunt omzetten naar bruikbare inzichten. BI is een platform waar de data uit verschillende bronsystemen worden gecentraliseerd. Hiermee kunt u data vervolgens analyseren en uiteindelijk visualiseren.

Relevantie

wildgroei

Belangrijk is dat bij het initiëren van de BI-projecten u steeds kijkt naar de relevantie van de data ten opzichte van de gestelde doelstellingen die voortkomen uit de bedrijfsstrategie. Dit laatste zorgt ervoor dat u doelgericht werkt met de beschikbare data en een wildgroei aan rapportages voorkomt die wellicht veel tijd hebben gekost om te maken, maar uiteindelijk geen bijdrage leveren aan doelstellingen van een bedrijf.

1.2.1 Het nemen van beslissingen

monitoren

meetwaarde

Data kunnen op verschillende niveaus ingezet worden om de bedrijfsdoelen te behalen. U kunt data bijvoorbeeld gebruiken voor het monitoren van en het sturen op de belangrijkste bedrijfsdoelen. Voor deze doelen moet u inzicht krijgen in de huidige stand van zaken (zoals de meetwaarde van gerealiseerde omzet of kosten) ten opzichte van doelwaarden (zoals de begroting of targets). Een andere vaak gebruikte term voor doelwaarde is Key Performance Indicator (KPI). Als een bepaalde meetwaarde boven of onder de KPI-waarde komt, kunt u op basis van deze informatie kiezen om bij te sturen. De data worden op dit niveau vaak gevisualiseerd door middel van top-level dashboards.

1.2.2 Begrijpen en analyseren

Data worden gebruikt om te achterhalen waarom bepaalde processen wel of juist niet goed lopen en bieden u inzicht om keuzes tijdens het beslissingsproces te beïnvloeden. Vaak worden hiervoor rapportages en dashboards gecreëerd met uitsplitsingen en trendlijnen. Denk hierbij aan het tonen van de kosten per kostenplaats of het tonen van het verloop van de omzet over bepaalde perioden.

1.2.3 Detailinzicht verkrijgen

detail-
rapportages

Op het laagste, operationele niveau wordt middels detailrapportages inzicht verkregen die nodig is voor het uitvoeren van de dagelijkse gang van zaken. Denk hierbij aan het opstellen van lijsten en tabellen met openstaande facturen, openstaande orders en de voortgang van projecten.