U bent hier

1.1 Wat is MVO?

Dit artikel is eerder verschenen als Themadossier FA Rendement
Publicatiedatum: juni 2019

MVO staat voor maatschappelijk verantwoord ondernemen. Kiezen voor deze manier van ondernemen betekent dat ondernemingen verantwoordelijkheid (willen) dragen voor maatschappelijke problemen zoals luchtvervuiling, klimaatverandering, arbeidsomstandigheden of vergrijzing. MVO begint bij de huidige problemen niet groter te maken dan ze al zijn. Ondernemingen die een stap verder gaan, streven ernaar een bijdrage te leveren aan het oplossen van deze problemen.

Aan MVO valt voor ondernemingen vaak een goed belegde boterham te verdienen. Meer daarover leest u in hoofdstuk 6.

1.1.1 Gedaantes

profit

MVO bestaat in diverse vormen en er zijn allerhande termen in gebruik, zoals duurzaam, groen, sociaal, ethisch en maatschappelijk betrokken ondernemen (MBO). Dit doet niets af aan de betekenis van MVO: ondernemen met aandacht voor ‘people’ (de werknemers van uw onderneming en de maatschappij als geheel), ‘planet’ (de impact op het milieu) en ‘profit’ (ondernemen met winst).

De groene golf nog geen tsunami

uitstoot

Hoewel de ‘groene golf’ al een tijdje aan de gang is, toont onderzoek na onderzoek aan dat het nog niet echt héél hard loopt met de verduurzaming in Nederland. Zo laat een studie van Milieu Centraal zien dat het bedrijfsleven een behoorlijk aandeel in de Nederlandse CO2-uitstoot heeft.

Klimaatdoel

EIF

doelstellingen

Dat terwijl als klimaatdoel vaststaat dat in 2050 de CO2-uitstoot op Europees niveau met 80-95% moet zijn teruggedrongen. Voor Nederland geldt dat 16% van onze energie duurzaam wordt opgewekt in 2023. In het regeerakkoord van 2017 staat verder dat in 2030 de CO2-uitstoot met 49% teruggedrongen moet zijn ten opzichte van 1990. Om al deze doelstellingen te kunnen halen, is MVO dus hard nodig.

1.1.2 Duurzaam ondernemen

drie P’s

Vooral kleine ondernemingen spreken liever over ‘duurzaam’ ondernemen dan over MVO. Bij MVO gaat het vooral om een breder gevoel van verantwoordelijkheid en niet om maximale winst of het drukken van de kosten. De drie P’s: ‘People, Profit en Planet’ (dus niet alleen de ‘P’ van ‘Profit’) vatten dit mooi samen. Bij duurzaam ondernemen ligt de nadruk vooral op de eigen onderneming, de eigen medewerkers en de eigen impact op het milieu. Er wordt minder naar de samenleving en het milieu als geheel gekeken. MVO op iets kleinere schaal dus, wat ook minder verwachtingen schept.

De voetafdruk van klimaatneutraal ondernemen

transport

Ondernemingen die écht werk maken van maatschappelijk verantwoord ondernemen zetten een tandje bij en stellen zichzelf tot doel om klimaatneutraal te ondernemen. Het is (vaak) onmogelijk om helemaal geen broeikasgassen uit te stoten als onderneming. Sommige bedrijfsactiviteiten stoten namelijk per definitie broeikasgassen uit, zoals transport of productie.

Maar er zijn wél manieren om die uitstoot te compenseren. Als al deze activiteiten onder aan de streep geen negatieve impact hebben op het klimaat en dus niet bijdragen aan klimaatverandering, dan kun je spreken van klimaat- of CO2 -neutraal ondernemen. Een onderneming heeft dan niet langer een negatieve ‘voetafdruk’ op het klimaat.