1.1 Integrated Reporting en Integrated Thinking
holistisch
Zoals uit de Engelse definitie al blijkt is een geïntegreerd jaarverslag een bondig maar ook allesomvattend verslag in de breedste zin van het woord. Want een belangrijk onderdeel van deze vorm van rapporteren is dat de benadering holistisch is: holos is Grieks voor heel, wat in deze context inhoudt dat alles met elkaar samenhangt, binnen een onderneming, maar ook daarbuiten.
Geïntegreerd denken
relaties
Integrated thinking staat voor actief nadenken over de relaties tussen de diverse operationele en functionele elementen van een onderneming en de zes vormen van kapitaal:
- financieel;
- vervaardigd;
- intellectueel;
- menselijk;
- sociaal;
- relationeel.
Vormen van kapitaal
De hierboven genoemde vormen van kapitaal (ook hoofdgroepen genoemd) beïnvloeden uw onderneming (zie ook paragraaf 1.2.3). Het betreft tastbaarheden zoals winst, maar ook het feit dat werknemers graag bij uw onderneming blijven werken. Goede Integrated Thinking komt van binnenuit, maar moet ook breed gedragen worden binnen de organisatie.
Geïntegreerd denken leidt uiteindelijk tot geïntegreerde besluitvorming en acties die leiden tot waardecreatie op de korte, middellange en lange termijn.
Integrated Thinking: wat is de officiële definitie?
“Integrated thinking is the active consideration by an organization of the relationships between its various operating and functional units and the capitals that the organization uses or affects. Integrated thinking leads to integrated decision-making and actions that consider the creation, preservation or erosion of value over the short, medium and long term.”
International Integrated Reporting Council, 2021
Waardecreatie
stakeholders
Geïntegreerd denken houdt rekening met de onderlinge samenhang tussen een reeks van factoren die van invloed zijn op het vermogen van uw onderneming om in de loop van de tijd waarde te creëren. Deze bestaan onder andere uit:
- de zes eerder genoemde vormen van kapitaal (hoofdgroepen) die voor uw onderneming van belang zijn en hun onderlinge afhankelijkheid en relatie tot elkaar;
- het vermogen van uw onderneming om te reageren op de legitieme behoeften en belangen van belangrijke aandeelhouders (stakeholders);
- hoe uw onderneming haar bedrijfsmodel en bedrijfsstrategie afstemt op haar externe omgeving en de risico’s en kansen waarmee zij wordt geconfronteerd;
- de activiteiten, prestaties (financiële en andere) en resultaten van uw onderneming.