U bent hier

Onderneming & Administratie
Budgetteren5. Het budget opstellen5.1 Belangenbehartiging

5.1 Belangenbehartiging

Dit artikel is eerder verschenen als Themadossier FA Rendement
Publicatiedatum: februari 2023

arbitrair

Bijna altijd bevatten budgetten arbitraire elementen die met goede argumenten nog bij te sturen zijn. Iedereen kent de kostendoorberekeningen van andere afdelingen van welke diensten men noodgedwongen gebruikmaakt. De doorberekening van stafafdelingen, zoals de interne accountants, dient eigenlijk geen enkel doel; u kunt de kosten (dus hun tijdbesteding) niet beïnvloeden en afname is verplicht. Ook het doorberekenen van externe kosten waarvan een andere afdeling de opdrachtgever is, leidt tot groot ongenoegen. Probeer in een vroeg stadium (en dat kan alleen door actief vooruit te kijken) af te spreken dat onbeïnvloedbare kosten niet ten laste van uw budget komen.

informatie

achterstand

Hoewel ook u waarschijnlijk klaagt over de berg informatie die op u af komt, kan deze in alle fasen van het proces van waarde zijn. Als u beschikt over dezelfde, actuele gegevens als de directie, kunt u hiermee rekening houden en heeft u geen informatieachterstand.

Als u voorstellen doet of ongunstige voorstellen liever ziet verdwijnen, kunt u beter de nadruk leggen op de gevolgen voor de onderneming en niet voor u of uw afdeling. Gebruik bijvoorbeeld bewoordingen als ‘onmisbaar’, ‘heel kansrijk’, ‘populair bij klanten’ en ‘versterkt de strategie’.