2. Aangifte doen
Belastingen zijn er in alle soorten en maten. Voor alle aangiftebelastingen moet u op tijd aangifte doen en betalen. Voor u als dga is dat nogal een karwei. Alleen al voor uw eigen bv heeft u te maken met de vennootschapbelasting, BTW en loonheffingen (voor uzelf en andere ‘gewone’ werknemers). En dan hebben we het nog niet eens gehad over de inkomstenbelasting, dividendbelasting en de overdrachtsbelasting.
deadline
U ontvangt altijd ruim van tevoren een uitnodiging of herinnering van de Belastingdienst om aangifte te doen. Voor de vennootschapsbelasting (VPB) is de deadline vijf maanden na afloop van het boekjaar. Loopt uw boekjaar gelijk met het kalenderjaar, dan moet u dus de aangifte uiterlijk op 31 mei in het jaar dat volgt op het boekjaar inleveren. Voor de BTW doet u meestal per kwartaal aangifte. Maar ook een maand- of zelfs jaaraangifte is mogelijk. Voor de loonheffingen is de standaardperiode maandelijks.
Naast deze ‘grote’ belastingen zijn er nog vele andere rijksbelastingen. Koopt u een pand? Dan betaalt u bij aankoop overdrachtsbelasting, over de verzekeringen assurantiebelasting en jaarlijks de onroerendezaakbelasting.