Binnenkort betalen om aangifte te doen
U heeft tot 1 januari 2011 de tijd om inloggegevens voor eHerkenning aan te vragen. Vanaf die datum is dit de manier om uzelf namens uw onderneming te identificeren op het beveiligde gedeelte van de site van de Belastingdienst en aangifte te doen. De speciale inloggegevens van de fiscus heeft u dan niet meer nodig. Stapt u over op eHerkenning, dan moet u daarvoor wel betalen.
De opvolger van DigiD voor bedrijven is eHerkenning. Hiermee kunt u zich namens uw onderneming identificeren op overheidswebsites. Maar Digid voor bedrijven werkt niet voor de site van de Belastingdienst. U moet nu nog inloggen met speciale gegevens die door de fiscus zijn verstrekt. Straks zult u echter met eHerkenning gewoon op alle overheidssites kunnen inloggen. Ondanks dat de website van de fiscus eHerkenning nu nog niet ondersteunt, kunt u hiervoor al wel inloggegevens aanvragen. U doet dit door een identificatiemiddel aan te schaffen bij één van de zes aanbieders.
Ook betalen voor het gebruik
Dit identificatiemiddel kan van alles zijn. Een speciale token is een mogelijkheid, maar ook sms-service of vingerprintscan zijn een optie. Daarnaast moet u een formulier invullen wie namens uw onderneming gebruik mag maken van eHerkenning. Ook betaalt u jaarlijks een – nu nog onbekend – bedrag voor het gebruik van eHerkenning.