U bent hier

8.2 Kennis- of klantgerichtheid

Dit artikel is eerder verschenen als Themadossier Arbo Rendement
Publicatiedatum: november 2023

Tijdens het proces van de dynamische RI&E bestaat er een spanningsveld tussen kennis- en klantgerichtheid.

8.2.1 Kennis- en klantgerichtheid

gespecialiseerd

Als arboprofessional staat u in de rol als adviseur, vooral als u gespecialiseerde kennis heeft, voor de uitdaging om uw kennis op effectieve wijze in te zetten om aan de specifieke behoeften van de organisatie te voldoen.

8.2.2 Balans tussen kennis- en klantgerichtheid

evenwicht

Het is belangrijk om een evenwicht te vinden tussen het delen van uw kennis en het begrijpen van de wensen van uw organisatie. U wilt het vraagstuk van uw organisatie immers effectief aanpakken.

Het kan nodig zijn om externe bronnen in te schakelen, zoals een maatschappelijk werker of een specialist voor een specifiek risico. Denk aan conflicten bij stress of fysieke reacties op bepaalde stoffen.

8.2.3 Balans tussen kwaliteit van inhoud en klantrelatie

begrijpelijk

U moet een evenwicht vinden tussen het leveren van inhoudelijke kennis en het behouden van een goede relatie. Het kan soms een uitdaging zijn om complexe inhoud begrijpelijk en acceptabel te maken voor uw organisatie, zonder de inhoudelijke nauwkeurigheid in gevaar te brengen.

Behoeften

balans

Het bewust kiezen voor een rol is noodzakelijk om uw gespecialiseerde kennis op een manier te gebruiken die effectief aansluit bij de specifieke behoeften van de werkgever en de werknemers. Het vinden van een balans tussen kennis en klantgerichtheid is van groot belang om succesvol te adviseren.

Advies geven in de praktijk: een voorbeeld

procedure

relatie

Anita, arbocoördinator, weet veel over de oorzaken van verzuim. De directie vraagt haar daarom of bij een aantal langdurig zieken de verplichte stappen vanuit de wet wel zijn gezet. Anita ziet in één oogopslag dat de procedure niet helemaal gevolgd is. Het lijkt erop dat deze fouten zijn gemaakt door Peter, de HR-adviseur. Anita kan nu kiezen: een inhoudelijk advies geven op basis van haar vakkennis of Peter rechtstreeks confronteren met zijn fouten. Bij die laatste optie zou de relatie tussen Anita en Peter onder druk kunnen komen te staan. Daarom besluit Anita om samen met Peter de oorzaken op een rijtje te zetten en Peter te informeren over de richtlijnen die de organisatie en een bedrijfsarts moet volgen bij psychisch verzuim.