3.5 Methode 3: benchmarking
Benchmarking vormt, naast het kwantificeren van kansen en effecten en naast het gebruik van normen, een derde manier om risico’s te evalueren.
Benchmarking is een methode om een functie, activiteit of bedrijfsproces van een organisatie te vergelijken met de ‘best practices’ van andere organisaties. Op grond daarvan is het mogelijk om de eigen prestaties van de organisatie te verbeteren.
Voorbeeld
ziekteverzuim
Voorbeeld van benchmarking: het ziekteverzuim onder werknemers van organisaties en de overheid was in het eerste kwartaal van 2023 5,7%. Hoewel dit percentage lager is dan de piek van 6,3% in dezelfde periode in 2022, is het ziekteverzuim vergeleken met de voorgaande jaren nog steeds hoger.
Referentiepunt
Het referentiepunt (de benchmark) is dus niet, zoals bij normen, een min of meer officiële standaard, maar gaat om de situatie bij andere organisaties. Vaak gaat het overigens niet om risico’s, maar om aan risico gerelateerde kenmerken, zoals gegevens op het gebied van ziekteverzuim, ongevallen of verloopcijfers.