4.2 Strategie van uw organisatie als referentie
agenda
Zoals de visie uw OR helpt om uw eigen stem te vinden, zo helpt de strategie van de organisatie uw OR om doelen te formuleren in een eigen agenda. De meeste organisaties vatten hun strategie samen in documenten met een ronkende titel als 'Visie 2025' of 'Op weg naar een gouden toekomst'. In zo’n document (dat kan ook heel goed een presentatie zijn) schetst het management wat de belangrijkste ontwikkelingen zijn die zij voorziet en hoe zij daarmee om wil gaan.
Een strategie voor de komende jaren vanuit uw organisatie helpt uw OR om zijn eigen focus te bepalen. Ook uw eigen focus is een belangrijk zakelijk element.
Eigen agenda
toekomst
Als de visie van uw OR inkleurt waar u voor staat en gaat, en de strategie van de onderneming uitstippelt wat de toekomst zou kunnen brengen, bent u in staat om met uw OR een eigen agenda te bepalen. Wat is belangrijk in uw ogen en welke doelen wilt u daarbij realiseren? Wat leeft er bij uw achterban en hoe kunt u dat bij die agenda betrekken?
Vertrekpunt
initiatiefrecht
Op basis van die inventarisatie kunt u met uw bestuurder om tafel, om te zien wat een gezamenlijke agenda zou kunnen zijn. Daarbij spreekt u over de lange termijn (bijvoorbeeld over investeringen in uw organisatie) en over de korte termijn (bijvoorbeeld over de werkdruk die ontstaat door het personeelstekort). Maar het kan ook het vertrekpunt zijn voor initiatieven die de OR ontwikkelt op basis van het initiatiefrecht volgens artikel 23 WOR (zie hoofdstuk 9 voor meer informatie).