8.4 Leveringsvoorwaarden
grote invloed
De leveringsvoorwaarden zijn een belangrijk onderdeel van de offerte. Meestal zijn die in juridische en droge taal opgesteld. Dat is te verklaren doordat het Burgerlijk Wetboek verkopers verplicht om de klant in bezit te stellen van een exemplaar van de leveringsvoorwaarden. Die moeten dus juridisch helemaal in orde zijn. Hoewel deze voorwaarden door het juridische karakter lastig te lezen zijn, moet u ze wel secuur doornemen voordat u de offerte ondertekent. De verkoper zal in de hoofdbrief naar de leveringsvoorwaarden verwijzen, zonder op de details in te gaan. Toch hebben die details een grote invloed op het aanbod dat de verkoper in de offerte doet. Want het scheelt nogal of u de bestelde producten laat bezorgen of zelf ophaalt, en worden alle producten in één keer geleverd of gefaseerd?
Incoterms
internationale leveringen
Voor internationale leveringen worden vaak de zogenoemde Incoterms als leveringsvoorwaarden gebruikt. Dit is een internationaal gehanteerde lijst met leveringsvoorwaarden. Een offerteaanbod kan dus een aantal vreemde termen bevatten. De meest voorkomende Incoterms zijn:
- Ex Works (EXW);
- Free Carrier (FCA);
- Delivered At Place (DAP);
- Delivered Duty Paid (DDP).
Voor vervoer over binnenwateren en de zee:
- Free Alongside Ship (FAS);
- Cost Insurance and Freight (CIF).
Incoterms worden hoofdzakelijk gebruikt om de leveringsvoorwaarden voor internationaal transport vast te leggen. Maar let op: ook voor binnenlands transport kunnen Incoterms worden ingezet.
verzendkosten
Met de Incoterms wordt de verantwoordelijke voor het vervoer aangewezen. De gekozen Incoterm bepaalt ook welk deel van het vervoer de leverancier op zich neemt. Zo hoeft hij bij de optie Ex Works helemaal niets te regelen, omdat u dan de lading bij de leverancier moet ophalen. Bij de Incoterm DAP regelt juist de leverancier al het vervoer. De andere Incoterms bepalen dat de leverancier de goederen bijvoorbeeld in een haven of bij een schip levert. Dat betekent dat u de verzendkosten moet betalen vanaf de haven naar uw onderneming. In de handel met Chinese partijen gaan veel ondernemers op dat punt de fout in. Zij kiezen het goedkoopste aanbod, maar realiseren zich niet dat de Chinese leverancier de goederen ‘slechts’ tot in de Chinese haven levert. De kopende partij moet vervolgens zelf het vervoer vanuit die Chinese haven naar zijn eigen onderneming regelen. Dit is een ingewikkelde klus en het drijft de kosten ook nog eens flink op.
Op rendement.nl/mttools vindt u de tool ‘Overzicht Incoterms’ met daarin alle geldige Incoterms voor het vervoer over land, water en door de lucht.
Afwijkende voorwaarden
Het kan voorkomen dat u al in het oriënterende gesprek met de verkoper bepaalde leveringsvoorwaarden heeft besproken of zelfs al overeenstemming heeft bereikt. Die voorwaarden moeten dan apart in de offerte of in de bijlage met leveringsvoorwaarden worden genoemd.
Als u al eerder zaken heeft gedaan met een leverancier, is hij niet verplicht om iedere keer de leveringsvoorwaarden mee te sturen. Het is voldoende om die één keer te sturen. Als hij wijzigingen in zijn voorwaarden doorvoert, moet hij ze wel opnieuw aanbieden.