U bent hier

Organisatie & Leidinggeven
Offertes beoordelen5. Het beantwoorden van een offerte5.3 Antwoordbrief schrijven

5.3 Antwoordbrief schrijven

Dit artikel is eerder verschenen als Themadossier MT Rendement
Publicatiedatum: september 2018

reactie of keuze

Ontvangt u een offerte, dan is het slim om daar direct op te reageren met een officieel antwoord. Uiteraard bedankt u daarin de leverancier voor het uitbrengen van de offerte. Geef daarin aan dat u zijn geïnvesteerde tijd en moeite waardeert. In die brief zet u vervolgens uw werkwijze uiteen, u vertelt welke stappen u nu gaat nemen:

  • U vermeldt nog een keer wanneer de reactietermijn eindigt of is geëindigd.
  • U laat weten dat u de offerte en bijhorende bijlagen in goede orde heeft ontvangen.
  • U geeft aan hoeveel tijd u ervoor nodig heeft om de offertes te vergelijken, daarbij geeft u aan hoe u te werk gaat.
  • U geeft direct aan op welke datum de verkoper uiterlijk een reactie of de definitieve keuze kan verwachten.
  • U noteert de contactpersoon die de verkoper kan benaderen in de periode totdat u weer gaat communiceren.

Reageren met dezelfde vorm

Verstuur uw antwoord op dezelfde wijze als u de offerte heeft ontvangen. Stuurt de verkoper u een offerte via de post, dan reageert u ook via de post. Heeft u de offerte via de e-mail ontvangen, dan stuurt u uw antwoord via de e-mail.