4.4 Prijstrucs herkennen
BTW aftrekken
psychologisch
nattevingerwerk
totaalbedrag
reële schatting
Leveranciers weten ook dat u de prijs streng beoordeelt. Het is dan ook niet vreemd dat zij allerlei trucs zullen uithalen om de prijs vriendelijker te presenteren. Herken die trucs en u weet direct welke middelen de leverancier gebruikt om uw aandacht te trekken.
- Alle prijzen worden mooi in beeld gebracht exclusief BTW. Die BTW kunt u aftrekken, maar u moet deze natuurlijk wel eerst nog betalen aan de leverancier. Controleer daarom ook de prijs inclusief BTW. Overigens is het ook nodig om de toegepaste BTW-tarieven goed te checken. U kunt alleen het juiste tarief aftrekken, ook als u abusievelijk meer heeft betaald. De Nederlandse belasting kent drie BTW-tarieven:
- het algemene tarief van 21%;
- voor sommige diensten en goederen geldt het verlaagde tarief van 6%. Denk daarbij aan onder meer voedingsmiddelen, water, kunst en antiek en geneesmiddelen. Diensten waarvoor het 6%-tarief van toepassing is, zijn onder meer: kappers, personenvervoer, bepaalde werkzaamheden aan woningen en het verkopen van voedingsmiddelen in de horeca;
- voor bepaalde goederen en diensten geldt zelfs het 0%-tarief. Dit is hoofdzakelijk van toepassing bij leveringen aan buitenlandse partijen, dus export van goederen en diensten.
- Wat lijkt in uw ogen goedkoper? Een telefoon van € 299 of € 300? Hoewel er maar een euro verschil is, lijkt het bod van driehonderd euro een stuk minder voordelig. Het is puur psychologisch, maar verkopers maken er slim gebruik van.
- Een rond bedrag oogt vaak gekunsteld en juist onlogisch. Gek genoeg zijn we er in het land van de HEMA-worsten juist dol op om bedragen onlogische waarden mee te geven. Een bedrag van € 20.000 levert wantrouwen op; het lijkt nattevingerwerk. Hoe kan iets nu precies dat bedrag kosten? Een bedrag van € 20.121 oogt professioneler. U denkt dat dit heel scherp gecalculeerd is. Maar die ‘scherpe’ prijs kost u dus wel meer.
- Verkopers gebruiken maar zelden een totaalbedrag voor een order die uit veel verschillende onderdelen bestaat. In paragraaf 4.1.2 las u al dat leveranciers een cursus als geheel kunnen aanbieden, maar ook per cursist. Vaak zullen ze voor de tweede optie kiezen, omdat het dan goedkoper lijkt. Aan u de taak om direct de totale kosten in beeld te brengen. Hetzelfde trucje zullen ze toepassen met tijd: een auto lijkt goedkoper als die € 10 per dag kost in plaats van € 300 per maand.
- Wees alert op aanbiedingen van eenheden die u op voorhand niet of nauwelijks kunt schatten. Een schilder die een prijs per liter verf rekent, moet u opbellen om te vragen hoeveel vierkante meter muur hij kan verven met een liter verf.
- ‘Een advocaat die € 50 per uur kost, kan niet veel voorstellen. Een advocaat telt pas mee als hij € 500 per uur in rekening brengt.’ Met die gedachte zal een advocaat zijn offerte uitbrengen. Stap van die gedachte af en probeer een reële schatting van de kosten te maken. Op die manier kunt u een goede advocaat contracteren tegen een logische en te verdedigen prijs.
Gewicht van de offerte
zwaarder papier
Uiteraard kijkt u naar de inhoud van de offerte, maar ook de vorm en presentatie spelen een rol. Gewicht van het papier speelt daar een rol bij. Papier van tachtig gram is standaard. Luxe offertes worden vaak juist op zwaarder papier gestuurd, tot papier van 120 gram. Dat is steviger en oogt luxer. Het is een subtiel foefje van verkopers om u over de streep te trekken. Bent u juist in een sector werkzaam waar duurzaamheid hoog in het vaandel staat, dan zal de leverancier u een e-mail sturen of gerecycled papier gebruiken.