3.5 Referenties opvragen
referenties
Op sociale media kunt u al veel informatie vinden over de beoogde leverancier, maar dat is allemaal lastig te controleren. Wilt u meer informatie over het werk van de leverancier, dan kunt u referenties opvragen.
3.5.1 Andere projecten
bewezen
tevreden klantreacties
Bij aanbestedingstrajecten van de overheid is het al volledig ingeburgerd dat leveranciers referenties meesturen met de offerte. Het wordt daar gebruikt om te laten zien dat een partij geschikt is om de opdracht aan te nemen, omdat hij in het verleden al bewezen heeft een soortgelijke functie naar behoren in te kunnen vullen. U kunt dat natuurlijk ook doen. Vraag de leverancier om voorbeelden van opgeleverd werk. Dat kan in allerlei vormen. Zo kan hij bijvoorbeeld organisaties noemen waar hij voor werkt en vertellen wat voor werk hij daarvoor doet. Het liefst natuurlijk vergezeld van bewijzen, zoals werkresultaten, foto’s en video’s. Ook kan de leverancier zelf tevreden klantenreacties aandragen als referentie. De volgende informatie kunt u als referentie beschouwen:
- een krachtige, positieve uitspraak van een klant;
- de organisatie die de referentie afgeeft;
- de naam en functie van de uiteindelijke referent.
Let op: helaas worden referenties ook verzonnen of klanten in de mond gelegd. Controleer daarom referenties met eenvoudige zoekopdrachten. Check bijvoorbeeld de LinkedIn-pagina van de referent. Bekleedt hij wel echt de functie die wordt genoemd?
3.5.2 Mond-tot-mondreclame
Maak het uzelf in de zoektocht naar potentiële leveranciers niet onnodig lastig. U kunt wel dagen op het internet gaan googelen, maar vraag ook eens om u heen. Allereerst kunt u natuurlijk collega’s vragen of zij partijen kunnen aanbevelen. Maar ook buiten de deur kunt u die vraag stellen. Wilt u een professionele barista in uw beursstand koffie uit laten delen, vraag uw cateraar dan eens of hij een barista kent. En als u al samenwerkt met een zanger voor uw feesten, dan kan hij u vast wel doorverwijzen naar een dj die het feest muzikaal verder inkleurt.
Dichtbij
onderhandelingspositie
Voor praktische opdrachten hoeft u niet eens te zoeken naar mogelijke referenties. Heeft uw buurman op het bedrijventerrein een wagenpark van Toyota’s, vraag hem dan eens naar zijn ervaringen. Wellicht kan hij een autodealer aanbevelen, of raadt hij juist het type auto af. Op die manier vergaart u extra kennis waarmee u leveranciers kunt benaderen. Die informatie is gratis en versterkt uw onderhandelingspositie. Het kan u dus zelfs geld opleveren door even met de buurman te praten.
Refereren
tipgever
Gaat u aan de hand van mond-tot-mondreclame een leverancier benaderen, refereer dan aan de partij waar u de tip van heeft gekregen. De leverancier zal dat waarderen en in ieder geval de tipgever bedanken. Aan de andere kant kunt u er ook voordeel van hebben, want u heeft al kennis over het aanbod en de leverancier zal u sneller een soortgelijk aanbod doen.
Vraag de tipgever natuurlijk wel of u zijn naam mag noemen bij de leverancier. Daardoor voorkomt u ongemakkelijke situaties, zowel voor u, de leverancier als de tipgever.