3.1 Verplichtingen ANBI-status
voorwaarden
inzage
De belangrijkste verplichting is dat u moet blijven voldoen aan de voorwaarden die aan de ANBI-status worden gesteld. Verder heeft u de volgende verplichtingen:
- Uw organisatie vult, als de Belastingdienst daarom vraagt, een controleformulier in (dat wordt toegezonden door de Belastingdienst) en stuurt dit binnen de gestelde tijd terug. De Belastingdienst kan dit ieder jaar vragen.
- U moet op verzoek van de Belastingdienst inzage geven in de administratie.
- Ook moet u wijzigingen in het correspondentieadres doorgeven bij de betreffende belastingkantoren.
- U moet wijzigingen die van invloed kunnen zijn op de ANBI-status melden bij het ANBI-expertisecentrum.
- U moet als ANBI een aantal gegevens op een internetsite publiceren.
Geen ANBI meer
terugwerkende kracht
Zelfs als uw organisatie geen ANBI meer is, heeft u onder bepaalde voorwaarden nog informatieverplichtingen, zie hoofdstuk 2. Als u zich niet aan de hiervoor genoemde verplichtingen houdt, kan dit betekenen dat uw ANBI-status wordt ingetrokken. Dit kan ook met terugwerkende kracht en heeft voor uw organisatie mogelijk fiscale gevolgen.
Op niet-naleving van de informatieverplichting, kunt u als voormalige ANBI een boete krijgen. Het dient aan de opzet of grove schuld van de voormalige ANBI te wijten te zijn dat de informatieplicht niet, niet tijdig, niet juist of niet volledig is nagekomen.