U bent hier

Onderneming & Fiscus
Contact met de Belastingdienst11. Wat te doen bij een klacht over de Belastingdienst11.1 Het indienen van een klacht

11.1 Het indienen van een klacht

Dit artikel is eerder verschenen als Themadossier Fiscaal Rendement
Publicatiedatum: november 2021

klacht-
formulier

U kunt mondeling een klacht indienen bij de BelastingTelefoon of u gebruikt het klachtformulier op de site van de Belastingdienst. Beschrijf uw klacht zo nauwkeurig mogelijk en stuur kopieën mee van stukken (brieven, mededelingen, aanslagen, aanmaningen) die voor de behandeling van uw klacht van belang kunnen zijn. Op het formulier kunt u suggesties kwijt voor een oplossing van uw klacht. Ook kunt u aangeven of u uw klacht al dan niet mondeling (telefonisch of op een kantoor) wilt toelichten.

Geen klacht

bezwaar

U kunt geen klacht indienen als u bezwaar had kunnen maken, maar dat naliet en de bezwaartermijn inmiddels is verstreken. Dit geldt ook als het om een handeling gaat waartegen u in beroep had kunnen gaan, maar verzuimde dit te doen. Ook mag het feit waarover de klacht gaat, niet langer dan een jaar geleden zijn gebeurd en kunt u niet tweemaal over hetzelfde onderwerp een klacht indienen.

Los van de hier besproken klachtenprocedure kunt u een dwangsom eisen als de fiscus niet binnen de wettelijke termijn beslist op een aanvraag of bezwaar (zie hoofdstuk 5). Ook kunt u een geschil oplossen met fiscale mediation, zie daarover hoofdstuk 7.