U bent hier

Onderneming & Fiscus
Contact met de Belastingdienst7. Fiscale mediation7.2 Wanneer mediation?

7.2 Wanneer mediation?

Dit artikel is eerder verschenen als Themadossier Fiscaal Rendement
Publicatiedatum: november 2021

informatie

vertrouwen

Een voorbeeld van een conflict waarbij mediation de kou uit de lucht kan halen, is een situatie waarbij de inspecteur denkt dat er iets niet in orde is en informatie hierover vraagt. Een mediator kan de Belastingdienst vragen om de context van de vraag toe te lichten en aan u uit te leggen hoe u door de gevraagde informatie te verstrekken het vertrouwen van de Belastingdienst kan winnen.

Geschikt

strafrecht 


Mediation mag u niet toepassen bij een strafrechtelijk conflict of een zuiver juridische vraag. In dit laatste geval gaat het om een geschil over de specifieke uitleg van een wetsbepaling. Mediation is wel toepasbaar:

  • bij een geschil dat is ontstaan tijdens de controle;
  • als u een bezwaarschrift heeft ingediend;
  • als u een beroepschrift heeft ingediend;
  • als u een klacht heeft ingediend;
  • in alle andere situaties van een geschil.

Initiatief

mediation-verzoek

Zowel uzelf als de inspecteur kan het initiatief tot mediation nemen. Voor een mediationverzoek kunt u contact opnemen met de mediationcoördinator van de Belastingdienst. Is het geschil geschikt voor mediation, dan benadert deze de inspecteur. Zijn beide partijen akkoord met de mediation, dan wordt een mediator aan de zaak gekoppeld.

Veel fiscale mediators zijn werkzaam bij de Belastingdienst. Daarnaast zijn er fiscalisten die een opleiding tot mediator hebben gevolgd en die hebben zich verenigd in de Vereniging voor Fiscale Mediation (vfmmediation.nl).

Pro-forma bezwaar

termijnen

De mediationprocedure heeft geen effect op de termijnen voor bezwaar of beroep. Ondanks het feit dat een mediationtraject is ingezet, is het daarom raadzaam om naast de mediation een pro-forma bezwaar c.q. -beroep in te dienen. Hiermee voorkomt u dat bij een niet geslaagde mediation uw mogelijkheden tot verdere procedures worden beperkt.

Tijdens de mediation ligt de reguliere procedure tijdelijk stil. Invorderingsmaatregelen, bezwaar- of klachtbehandelingen worden tijdelijk opgeschort en treden pas weer in werking als u het ondanks de mediation niet of slechts gedeeltelijk met elkaar eens kunt worden.