10.3 Voorkomen van conflicten op het werk
Dit artikel is eerder verschenen als Themadossier Arbo Rendement
Publicatiedatum:
september 2021
leiderschapsstijl
vermijden
Als u weet hoe conflicten in het werk ontstaan, heeft u ook aanknopingspunten om ze te voorkomen. Uit het onderzoek voor de richtlijn van de NVAB komen de volgende factoren naar voren die de kans op een conflict verhogen:
- Taak- en organisatiefactoren: onduidelijke taken en verantwoordelijkheden, complex werk, verstoorde werk-privébalans, onvoldoende middelen (geld, tijd, werknemers), hogere werkdruk, veel wisselingen in diensten, onvoldoende carrièremogelijkheden, baanonzekerheid, generatieverschillen en een slechte afdelingsmoraal.
- Stijl van leidinggeven: een leiderschapsstijl die wortelt in een negatief mensbeeld met een sterke behoefte aan controle en straffen. Maar ook werken onder veel wisselende leidinggevenden bevordert het ontstaan van conflicten.
- Factoren op persoonlijk niveau: een mismatch tussen persoon en werk, de conflicthanteringsstijl van de werknemer en een angstige of vermijdende hechtingsstijl. Maar ook eerder doorgemaakte conflicten en alcoholmisbruik verhogen de kans op een conflict.
- Fysieke omgeving: ondraaglijke temperaturen, slechte luchtkwaliteit, hoge geluidsniveaus en werken in flex- en combikantoren.
RI&E
tevredenheid
Het inventariseren en evalueren van deze factoren, en waar mogelijk het aanpakken ervan, helpt u om conflicten te voorkomen. U kunt daarbij gebruikmaken van de RI&E op het gebied van PSA (zie hoofdstuk 8), maar ook het medewerkerstevredenheidsonderzoek biedt kansen. Ook het PMO – met een gerichte vragenlijst zoals de NEA – helpt uw organisatie en de bedrijfsarts om potentiële conflictsituaties en conflicten op het spoor te komen.