U bent hier

Onderneming & Personeel
Datagedreven HR4. Een datagedreven HR-strategie4.4 HR-strategie monitoren en bijsturen

4.4 HR-strategie monitoren en bijsturen

Dit artikel is eerder verschenen als Themadossier HR Rendement
Publicatiedatum: april 2021

strategiekaart

Een HR-strategie bevat onder meer een verzameling doelstellingen met een onderlinge samenhang. Een strategiekaart visualiseert die onderlinge samenhang. Na het opstellen van zo’n strategiekaart kunnen stuurgetallen worden bepaald. Met deze stuurgetallen – ook wel KPI’s genoemd – meet of bewijst u in hoeverre de strategie is behaald.

Met KPI’s meet u organisatieprestaties, de prestaties van teams en van individuele werknemers. De afkorting KPI staat voor: kritieke prestatie-indicator.

Passend

streefwaarde of norm

Het bedenken van één of meer passende prestatie-indicatoren lijkt eenvoudig, maar valt in de praktijk soms vies tegen. Goede stuurgetallen zijn helder gedefinieerd zodat ze gemakkelijk te begrijpen zijn. KPI’s zijn pas bruikbaar als ze geloofwaardig, volledig, nauwkeurig, betrouwbaar, valide én praktisch meetbaar zijn. Dat wil zeggen: de resultaten zijn regelmatig tegen acceptabele kosten te achterhalen.

Leidinggevenden

commitment

Bij een stuurgetal hoort een doelstelling, oftewel een streefwaarde of norm. Die doelstelling heeft grote invloed op het gebruik van stuurgetallen. Met behulp van analyses kan een streefwaarde worden vastgesteld die onderbouwd, realistisch, haalbaar én uitdagend is. Als u wilt dat leidinggevenden actie ondernemen naar aanleiding van rapportages over HR-ken- en stuurgetallen, moet u ze er (actief) over berichten. Daarnaast is commitment heel belangrijk. Leidinggevenden moeten daadwerkelijk datagedreven besluiten gaan nemen. Geven zij niet het juiste voorbeeld, dan wordt het moeilijk om werken met data met de dagelijkse praktijk te verweven. Het helpt om KPI’s op te nemen in de persoonlijke doelstellingen van leidinggevenden.