U bent hier

4. Een datagedreven HR-strategie

Dit hoofdstuk is eerder verschenen in Themadossier HR Rendement
Publicatiedatum: april 2021

Organisaties staan regelmatig voor grote uitdagingen die om een nieuwe of aangepaste visie op de toekomst vragen. Het is dan de kunst om toekomstgerichte keuzes te maken en die daarna met succes uit te voeren. Data kunnen daarbij helpen om in het onbekende te kijken en zo onderbouwde beslissingen te nemen. Om daar vervolgens uw HR-strategie op af te stemmen.

beter ­presteren

Organisaties met een duidelijke en datagedreven strategie presteren vaak beter dan organisaties die die niet hebben. Een goede strategie biedt focus en bindt werknemers. Idealiter leidt de HR-afdeling haar beleid af van de organisatiestrategie, in combinatie met de eigen visie op werk. De focus ligt daarbij op de drie werknemergerelateerde bouwstenen die cruciaal zijn voor het succes van een organisatie:

  • mensen;
  • structuur;
  • cultuur.
  • Strategische personeelsplanning (SPP) wordt ook wel gezien als de bedrijfskundige uitwerking van de organisatiestrategie door HR. SPP neemt met name de bouwsteen ‘mens’ onder de loep, met als doel: het juiste aantal mensen met de juiste kwaliteiten de juiste kosten en de juiste flexibiliteit op het juiste moment op de juiste plaats in huis te...
    ‘Structure follows strategy’ schreef de Amerikaanse hoogleraar bedrijfsgeschiedenis Alfred Chandler in 1962. Hij bedoelde dat er eerst een strategie moet worden bepaald voordat een organisatie gebouwd kan worden. Tegenwoordig is dit niet meer altijd waar. Dat neemt niet weg dat het goed is om uw keuzes hierover vooraf grondig te onderzoeken...
    Een andere belangrijke succesfactor is het geheel van gedeelde waarden, normen en gedragingen, kortom: de organisatiecultuur. Veranderende omstandigheden, zoals een fusie of een wijziging in de strategie of organisatiestructuur, kunnen vragen om een cultuurverandering. Veel geplande cultuurtrajecten lopen echter spaak. Hierdoor vertraagt de...
    Een HR-strategie bevat onder meer een verzameling doelstellingen met een onderlinge samenhang. Een strategiekaart visualiseert die onderlinge samenhang. Na het opstellen van zo’n strategiekaart kunnen stuurgetallen worden bepaald. Met deze stuurgetallen – ook wel KPI’s genoemd – meet of bewijst u in hoeverre de strategie is behaald. Met KPI’s meet...