U bent hier

2.2 Verzamelen van informatie

Dit artikel is eerder verschenen als Themadossier Arbo Rendement
Publicatiedatum: juni 2021

in gesprek

Bij een arborondgang is het belangrijk om zo veel mogelijk informatie in te winnen: in gesprek dus met werknemers en leidinggevenden! Ook moet u weten waar u snel bepaalde informatie kunt vinden.

2.2.1 Informatie van werknemers

aankondigen

Om uiteindelijk tot een complete lijst van risico’s te komen, is het belangrijk dat alle werknemers in uw organisatie bij de uitvoering van de inventarisatie betrokken zijn. Kondig de inventarisatie daarom van tevoren aan en maak duidelijk wat de doelstellingen daarvan zijn.

Het is belangrijk dat inventarisatiegesprekken gestructureerd verlopen. Zorg dus voor een goede en gerichte vragenlijst, waarmee u alle onderwerpen (zoals werktijden) doorloopt waar arborisico’s kunnen ontstaan.

2.2.2 Advies van een expert

extern

Heeft u behoefte aan een onafhankelijke blik, dan kunt u experts inschakelen. Dit zijn bij voorkeur externe experts, die met een onpartijdige blik naar de situatie kunnen kijken. Zo’n deskundige kan meteen uw RI&E toetsen – als hij tenminste gecertificeerd is.

De OR heeft volgens artikel 16 van de WOR ook de mogelijkheid om een deskundige in te schakelen. Deze kan u bij de arborondgang natuurlijk net zo goed helpen.

2.2.3 Meetapparatuur inzetten

technisch

Er is objectieve meetapparatuur voor sommige arbeidsrisico’s. Denk aan schadelijk geluid, te hoge of lage omgevingstemperatuur of het vrijkomen van schadelijke stoffen. U kunt vrij gemakkelijk vaststellen hoe het met deze risico’s staat. Ook technische risico’s zijn goed te meten. Dergelijke inhoudelijke metingen kan de preventiemedewerker uitvoeren of u schakelt een deskundige in die hiervoor is opgeleid.

2.2.4 Schriftelijke en online documentatie

online

branche

werkinstructie

Een goedkope manier om informatie in te winnen over risico’s, is het bestuderen van schriftelijke of online documentatie (zie paragraaf 2.3) binnen uw organisatie. Daarbij richt u zich op de risico’s die in het vakgebied of de branche van uw organisatie veel voorkomen. Denk aan de volgende bronnen:

  • personeelssamenstelling en personeelsverloop;
  • jaarverslagen en jaarplannen;
  • informatie uit uw branche;
  • ziekteverzuimcijfers en ongevallenregistraties;
  • instroomcijfers in de Ziektewet en de WIA;
  • de incidenten- en klachtenadministratie;
  • rapportages van periodieke keuringen;
  • verslagen van de OR;
  • inspectiegegevens;
  • vergunningen;
  • werkinstructies en gebruiksaanwijzingen;
  • verzekeringspolissen;
  • overzichten van gevaarlijke stoffen.

Door oude RI&E’s na te lezen, vindt u alle risico’s die eerder zijn gesignaleerd en de oplossingen daarvoor. Pas wel op dat u geen tijd verspilt aan problemen die al opgelost zijn of achterhaalde oplossingen overneemt.