U bent hier

5.1 Taken van de RvT

Laatst gewijzigd: mei 2021

bevoegdheden

Besluit uw stichting een RvT aan te stellen, dan moet u voor de oprichting van de raad een goede beschrijving hebben van de rol van de raad. Wat zijn precies de taken en bevoegdheden en hoe ziet de samenwerking met het bestuur eruit? De doelen en visie van uw organisatie zijn daarbij van belang. Hierop moet het toezicht worden afgebakend. Meestal concentreren de taken van de raad zich op:

  • financiën;
  • personeelsbeleid; en
  • het gebouwenbeheer.

statuten

bestuursmodel

Omdat er geen wettelijke grondslag bestaat voor een toezichthoudend orgaan bij een stichting in de vorm van een raad, bent u vrij in uw keuze om die in te stellen. Kiest u hiervoor, dan verandert het bestuursmodel en zal het bestuur bij een stichting verantwoording moeten afleggen aan deze RvT (zie ook hoofdstuk 4).

Informatie

advies

financiële­ ­verslaggeving

informatie

Als bestuur moet u de RvT tijdig van de benodigde informatie voorzien om zijn werk goed te kunnen doen. De raad kan vervolgens advies uitbrengen. Vraagstukken waar de RvT zich dan mee bezighoudt en op toeziet zijn:

  • de maatschappelijke effecten of het maatschappelijke resultaat van de stichting of vereniging;
  • de realisatie van het doel van de stichting of vereniging;
  • de daartoe gestelde doelen van beleid en strategie;
  • het beleid en beheer van het bestuur;
  • controle van de financiële verslaggeving;
  • het naleven van de wet- en regelgeving;
  • het bestuur en de manier van besturen;
  • de interne gang van zaken en risicobeheersing;
  • de te leveren kwaliteit en kwantiteit van producten en/of diensten;
  • de doelmatigheid en efficiency van de organisatie;
  • de integriteit, het imago en de identiteit.

gesprekspartner

Als het bestuur plannen maakt en er is een RvT, beoordeelt deze de plannen zowel vooraf als achteraf. U kunt het beste in de statuten vastleggen welke beslissing u pas mag nemen na goedkeuring van de raad.

5.1.1 Toekennen van taken

De samenstelling en de kwaliteit van de raad is van belang voor een goede uitoefening van zijn taken. De leden kunnen zelf zorgen voor een goede informatievoorziening en deskundigheidsbevordering. U speelt als bestuur ook een belangrijke rol in de communicatie en het samenspel met de RvT. Welke taken u concreet aan de RvT toekent, moet u in de statuten vastleggen. U kunt denken aan:

  • benoeming, ontslag en schorsing van bestuur of directie;
  • advisering van de directie;
  • wijziging van de statuten;
  • vaststelling van de arbeidsvoorwaarden van het bestuur;
  • vaststelling van het directiereglement;
  • benoeming van de externe accountant;
  • vertegenwoordiging van de organisatie bij tegenstrijdige belangen, verzuim of afwezigheid van de directie.

De raad moet toegang krijgen tot stukken

De raad moet alle bevoegdheid krijgen om een juist beeld van de toestand van de organisatie en het gevoerde beleid te vormen. De raad moet bijvoorbeeld de mogelijkheid krijgen om alle boeken en archieven in te kijken en hij moet kunnen overgaan tot het raadplegen van een derde. De mogelijke kosten die hiermee gemoeid zijn, moet de vereniging of stichting betalen. De raad moet zich actief opstellen en het bestuur om informatie vragen. Als er zich problemen voordoen, moet de raad ingrijpen. Het beleid van het bestuur moet kritisch worden bekeken, zeker in het geval er sprake is van zwaar weer of een reorganisatie.

5.1.2 Raad van Advies

reglement

schaden

betrokken

Naast een Raad van Toezicht is het mogelijk een Raad van Advies in te stellen. Deze kan een belangrijke gesprekspartner zijn voor het bestuur én eventueel de RvT. De leden van deze raad kunnen meedenken en adviseren over het beleid en over strategische keuzes. Het is verstandig om de taken en bevoegdheden van deze raad ook vast te leggen in een apart reglement. Zo voorkomt u dat de Raad van Advies een zeer vrijblijvende rol speelt. U kunt de raad bijvoorbeeld de mogelijkheid geven om ook ongevraagd advies te geven, als hij dit nodig vindt. Verder kunt u afspreken dat het bestuur en de RvT de Raad van Advies actief informeren en betrekken bij het reilen en zeilen van de organisatie. Verder is het raadzaam om belanghebbenden in de Raad van Advies op te nemen. Zij zijn namelijk meer betrokken bij uw organisatie dan andere personen.