U bent hier

10. Privacy en de WBP

Dit hoofdstuk is eerder verschenen in Themadossier Office Rendement
Publicatiedatum: april 2016

Het internet is niet meer weg te denken, ook niet op zakelijk gebied. De keerzijde is dat in de onlinewereld op elke hoek gevaar voor de privacy loert. Gelukkig bestaat er zoiets als wetgeving. Een echte ‘privacywet’ is er niet. Er zijn wel diverse wetten die samen de privacy van de internetter waarborgen. De Wet bescherming persoonsgegevens is daarvan de belangrijkste.

privacy

Zakelijke communicatie is niet mogelijk zonder gegevens uit te wisselen. U heeft bij zakelijk communiceren dus ­automatisch met privacy te maken en daarmee met de Wet bescherming persoonsgegevens (WBP).

Wat is een persoonsgegeven?

persoons­gegevens

gedrag

Persoonsgegevens zijn alle gegevens die te herleiden zijn tot een bepaald individu. Het bekendste voorbeeld is een naam of een adres. Maar aan een foto is iemand ook te herkennen. Een foto is dus net zo goed een persoonsgegeven. Een eindejaarsbeoordeling van een werknemer kan ook een persoonsgegeven zijn omdat er informatie in staat die te herleiden is naar hem. Locatiegegevens die gekoppeld kunnen worden aan een persoon vallen bijvoorbeeld eveneens onder de Wet bescherming persoonsgegevens. De makers van navigatieapps verzamelen namelijk informatie over het gebruik van de smartphone en de gereden routes. Gecombineerd geeft dat een gedetailleerd beeld van iemands gedrag.

In de WBP is vastgelegd dat persoonsgegevens alleen mogen worden verwerkt volgens bepaalde regels. Met de term ‘verwerken’ wordt in principe alles bedoeld wat een organisatie of persoon zou kunnen doen met persoonsgegevens. Dat kan opslaan zijn, maar ook bijvoorbeeld combineren met andere informatie of delen met derde partijen. De status van de...
Sommige organisaties monitoren het liefst het gedrag van iedereen die het pand betreedt, of dat nu klanten, werknemers of bezoekers zijn. Het internetverkeer is tenslotte eenvoudig te monitoren, e-mail kan worden gescand en websitebezoeken kunnen worden geanalyseerd. Maar dat de mogelijkheid bestaat, wil niet zeggen dat u zomaar mág monitoren. U...
Websites van zakelijke partijen of sites gericht op zakelijke afnemers vragen hun bezoekers vaak om zich te registreren. Dit kan worden gevraagd met het oog op een onlineaankoop, offerteaanvraag of andere vraag of verzoek. Online registratie is dus een moment bij uitstek om persoonsgegevens te vragen en te verwerken. De verwerking gebeurt doordat...