8.3 Recensies
ervaringen
zoekresultaten
Bezoekers kunnen in Google Maps een recensie schrijven over uw organisatie. Positieve ervaringen van eerdere bezoekers zijn belangrijk voor het promoten van uw organisatie. Dit kan er namelijk voor zorgen dat potentiële klanten over de streep worden getrokken en bij uw organisatie aankloppen. Organisaties met veel recensies zullen ook hoger worden geplaatst in de zoekresultaten van Google Maps.
Reageren
reputatie
verwijderen
Negatieve reacties zijn minder goed voor de reputatie van uw organisatie. Potentiële klanten kunnen op basis van deze reacties besluiten om uw organisatie links te laten liggen, terwijl de context van het probleem niet duidelijk is omschreven of het probleem allang is opgelost. De negatieve recensie blijft echter wel online staan. Het is daarom mogelijk om te reageren op deze berichten. Daarnaast kunt u een recensie markeren als ongepast. Google gaat dan controleren of de recensie voldoet aan de gedragsregels (zie kader) en zal deze indien nodig verwijderen. Na het verwijderen heeft de gebruiker de mogelijkheid om de recensie aan te passen aan het beleid.
Tips
openbaar
Voor het plaatsen van reacties moet u zijn aangemeld op de pagina van Google Mijn Bedrijf. Google geeft een aantal belangrijke tips, omdat de reacties openbaar zijn:
- Wees aardig en maak de reactie niet te persoonlijk.
- Houd het kort en krachtig.
- Gebruik reacties niet om te adverteren.
- Bedank de schrijver van de recensie. Het is echter niet nodig om elke schrijver persoonlijk te bedanken, maar doe dat alleen als het gaat om nieuwe of relevante informatie.
Als uw organisatie goed is bevallen, kunt u een klant natuurlijk vragen om een positieve recensie te schrijven. Deze recensies kunnen helpen bij de promotie.
Google kan recensies automatisch verwijderen
beschermen
Recensies moeten relevant, nuttig en betrouwbaar zijn. Om dat te bereiken, heeft Google systemen om organisaties en klanten te beschermen. Deze systemen letten onder andere op de volgende dingen in de recensies:
- ongepaste inhoud (zoals onwettige inhoud of plagiaat);
- adverteren en spam: recensies zijn niet bedoeld om te adverteren, plaats dus geen op elkaar lijkende recensies en neprecensies;
- belangenverstrengeling: recensies moeten onpartijdig en eerlijk zijn;
- niet ter zake doende recensies: gebruikers mogen recensies niet gebruiken voor persoonlijke aanvallen, tirades of hetzes.