8.1 Google Mijn Bedrijf
Om uw organisatie zichtbaar te maken in Google Maps moet u zich aanmelden bij Google Mijn Bedrijf (voorheen was dat Google Places).
Centraal
bedrijfsgegevens
Google Mijn Bedrijf is een centrale plek voor het invoeren en wijzigen van bedrijfs- en contactgegevens van uw organisatie. Deze gegevens hoeft u slechts eenmalig in te voeren en daarna worden ze automatisch gebruikt door Google+ (sociaalnetwerksite), Google Maps (kaartfunctie), Google Zoeken (zoekmachine) en Google Now voor mobiele gebruikers. Google Mijn Bedrijf brengt dus al deze manieren waarmee uw organisatie kan werken met Google samen op één locatie.
Voordelen van Google Mijn Bedrijf
vindbaarheid
Naast het feit dat Google Mijn Bedrijf een centrale plek is, biedt het gebruik daarvan nog meer voordelen zoals:
- betere vindbaarheid van uw organisatie;
- een duidelijk, gecentraliseerd overzicht met statistieken zoals het aantal volgers, reviews en bezoekersstatistieken;
- makkelijker contact onderhouden met uw klanten door het plaatsen van berichten of het delen van foto’s, video’s en links.
8.1.1 Aanmelden
Het aanmelden voor Google Mijn bedrijf is gratis. Bij de aanmelding moet u de volgende stappen doorlopen:
Stap 1: ga naar Google Mijn Bedrijf
Ga naar de website van Google Mijn Bedrijf: http://google.nl/business. Klik vervolgens op ‘Uw bedrijf op Google’. Heeft u al een Google-account, dan kunt u daar inloggen. Anders kunt u gratis een Google-account aanmaken.
Stap 2: uw organisatie opzoeken
In het volgende scherm kunt u kijken of uw organisatie al bestaat in Google Maps. Bestaat de bedrijfsnaam al, dan moet u die nog verifiëren (zie stap 4). Afhankelijk van de instellingen ontvangt u een verificatiecode op het zakelijke telefoonnummer of een pincode die per post naar het bedrijfsadres wordt gestuurd. Als de bedrijfsnaam nog niet voorkomt, klikt u op ‘Deze komen allemaal niet overeen’.
Stap 3: bedrijfsgegevens opgeven
Vervolgens moet u allerlei gegevens invullen, zoals de bedrijfsnaam, het adres, het telefoonnummer en e-mailadres. U kunt het ook aangeven als uw organisatie producten en diensten levert op locatie bij klanten (andere organisaties of particulieren).
Categorie
zoekresultaten
vindbaarheid
Daarnaast is er een verplicht veld voor het invullen van de categorie voor uw bedrijf. Uit de lijst met suggesties kiest u de meest geschikt categorie. Google kan uw organisatie dan weergeven bij de juiste zoekresultaten. Naast één primaire categorie (bijvoorbeeld restaurant en aannemer) mag u nog maximaal negen aanvullende categorieën (bijvoorbeeld afhaalrestaurant, Argentijns restaurant en eetcafé) aangeven. Dit is goed voor de vindbaarheid van uw organisatie. Hierbij is het wel belangrijk dat het categorieën zijn die de activiteiten van) uw organisatie goed beschrijven.
Zoeken
categorie
Het zoekalgoritme van Google zorgt ervoor dat een gebruiker ook organisaties vindt die bij een specifiekere of algemenere categorie horen. Zoekt een gebruiker bijvoorbeeld naar ‘boekwinkels’, dan krijgt hij ook organisaties te zien met een specifieke categorie zoals ‘stripboekenwinkels’, ‘winkels voor tweedehands boeken’ en ‘winkels voor zeldzame boeken’. Google zoekt dus vrij ruim naar een geschikte organisatie bij de zoekopdracht van de gebruiker.
Bij het invullen van de bedrijfsgegevens moet u zich ervan bewust zijn dat alles wat u daar invult in een later stadium openbaar zal worden gemaakt op internet.
Stap 4: verifiëren van de vermelding
controleren
Google wil graag controleren of de bedrijfsvermelding wel juist is. U ontvangt daarom een briefkaart met een pincode om de melding te verifiëren. Het kan voorkomen dat Google ook vraagt om een telefoonnummer. Dit om te controleren of u degene bent die de bedrijfvermelding aanmaakt.
Stap 5: bedrijfsinformatie aanvullen
aanvullen
Vervolgens is het mogelijk om allerlei aanvullende informatie over uw organisatie in te vullen. Hierbij gaat het bijvoorbeeld om het logo, de website, de openingstijden en betaalmethoden, maar ook foto’s van uw organisatie.
8.1.2 Positie controleren
locatie
Google zal op basis van de ingevulde adresgegevens de locatie van uw organisatie op de kaart weergeven met een rode speld. Controleer of die locatie correct is, want de locatie op de kaart is bepaald door de computer en kan in sommige gevallen een erg ruwe benadering van de exacte locatie zijn. Het aanpassen van deze markering is mogelijk door op de rode speld te klikken en die te verslepen naar de juiste locatie van uw organisatie.
De kaartmarkering (rode speld) kunt u het beste in het midden van de locatie plaatsen. Ligt uw organisatie in een bedrijfsverzamelgebouw, dan plaatst u de speld in het midden van uw organisatie. U klikt op ‘OK’ als u de rode speld correct in het midden van de locatie heeft gezet.
8.1.3 Overnemen op uw website
contact
adresgegevens
Bezoekers, (potentiële) klanten of leveranciers kunnen uw organisatie natuurlijk direct in Google Maps opzoeken. De website van uw organisatie is echter ook heel belangrijk voor het onderhouden van contact met bezoekers, klanten of leveranciers (zie hoofdstuk 5). Daarnaast is het bij de verkoop van producten of diensten wettelijk verplicht om op de website de adresgegevens van uw organisatie te vermelden.
Vindbaarheid
contactpagina
Meestal zijn de contactgegevens op de contactpagina niet voldoende en zal een bezoeker, klant of leverancier de exacte locatie toch in Google Maps (of een vergelijkbare dienst) opzoeken. Zonder kaartje zal de bezoeker, klant of leverancier de website verlaten en bijvoorbeeld Google Maps gebruiken om de exacte locatie van uw organisatie te bepalen. Dat maakt het vinden van uw organisatie niet eenvoudiger.
klantvriendelijk
Het is daarom verstandig om op de contactpagina van uw website ook een kaart van Google Maps met de locatie van uw organisatie op te nemen. Door het plaatsen van een kaartje op de website voorkomt u dat iemand extra moet gaan zoeken. Dit is een extra service, wat de klantvriendelijkheid en vindbaarheid van uw organisatie vergroot. Dat is zeker bij potentiële klanten erg belangrijk.
Google Maps integreren op de website
vindbaarheid
Door online én ‘offline’ goed vindbaar te zijn, heeft u een groter bereik. Het integreren van een kaartje van Google Maps op uw website vergroot die vindbaarheid. Hoe krijgt u dat voor elkaar?