U bent hier

Organisatie & Leidinggeven
Rapporteren5. Ken- en stuurgetallen5.5 Indicatoren toekomstige omzet

5.5 Indicatoren toekomstige omzet

Dit artikel is eerder verschenen als Themadossier FA Rendement
Publicatiedatum: februari 2015

indicatie

De toekomst ligt deels verborgen in een glazen bol, maar er zijn wel degelijk kengetallen die een indicatie kunnen geven van de toekomstige resultaten. Om te beginnen zijn dat natuurlijk de economische indicatoren, zoals onder meer het Centraal Bureau voor de Statistiek die verzamelt. Zaken als consumenten- en ondernemersvertrouwen, autoverkopen en koopkrachteffecten zijn over het algemeen goede voorspellers voor de richting van de economie of van de consumentenbestedingen.

branche

Ook op brancheniveau is veel openbare informatie beschikbaar door middel van de trendrapporten die banken opstellen, zoals Rabobank Cijfers & Trends of rapporten van het ING Economisch Bureau.

Salesfunnel

beslis­momenten

uitstap­momenten

Voordat een klant of prospect overgaat op een aanschaf of opdracht, doorloopt hij een aantal beslismomenten. Deze zogenoemde salesfunnel, waarbij van de beoogde klanten uiteindelijk maar een klein percentage een aankoop doet, bestaat bijvoorbeeld uit de volgende fasen: promotie; informatie; telefonisch contact; persoonlijk gesprek; opdracht. Bij onlineaankopen ziet de salesfunnel er weer anders uit. Analyse van de uitstapmomenten in de salesfunnel, het percentage herhaalorders, het percentage nieuwe klanten of opzeggers biedt inzicht in de toekomstige omzet.