7.2 Welk probleem?
middel
Door de stormachtige ontwikkelingen lijkt het de laatste tijd wel of iedere organisatie ‘iets’ wil met AI. Vraag is uiteraard: wat dan? Dat is dan ook de eerste stap die uw organisatie moet zetten: duidelijk afbakenen welk probleem u eigenlijk wilt oplossen. En waar kan AI een middel voor zijn? Want in de praktijk worden doel (het probleem) en middel (inzetten van AI) nog weleens door elkaar gehaald, omdat organisaties heel graag ook aan de slag willen met AI.
Tools
Zijn werknemers bijvoorbeeld veel te veel tijd kwijt aan allerlei terugkerende administratieve klussen en komen ze daardoor onvoldoende toe aan andere taken? Dan zijn er verschillende tools die dergelijke taken kunnen overnemen (zie ook paragraaf 7.3). Neem werknemers die veel tijd moeten stoppen in het maken van presentaties. Voor hen zou een AI-programma alvast de basis kunnen maken, op basis van een (sfeer)beschrijving of idee in een prompt.
Strategisch
concurrentiepositie
Het kan ook zijn dat uw organisatie meer strategische vraagstukken wil aanpakken, zoals nagaan hoe algoritmes de concurrentiepositie de komende vijf jaar kunnen verbeteren. Of dat uw organisatie het bedrijfsmodel wil omgooien en AI op allerlei manieren een rol wil geven in het werkproces. In dat geval moeten uw nieuwe AI-systemen véél meer kunnen en ook toegesneden kunnen worden op uw organisatie.