3.7 Beeld genereren
omschrijving
Eerder ging het met name over het genereren van teksten via taalmodellen zoals ChatGPT, maar ook met afbeeldingen, video’s en geluid weet generatieve AI wel raad. Zo kan een organisatie aan de slag met unieke afbeeldingen voor op de website of met het maken van een promotiefilmpje voor een product of dienst. Het enige dat nodig is voor het genereren van een afbeelding is het geven van een omschrijving van de afbeelding die u op het beeldscherm wilt laten verschijnen.
Met AI-afbeeldingsgeneratoren is het mogelijk om illustraties te maken voor rapporten of een presentatie. U kunt met AI ook een logo ontwerpen, of een sfeervolle achtergrondafbeelding voor de bedrijfswebsite creëren.
3.7.1 Afbeeldinggeneratoren
voorbeeld
Afbeeldinggeneratoren hebben een gigantisch grote visuele dataverzameling nodig om van te leren via geavanceerde algoritmes. Daarmee kan het AI-model nieuw materiaal samenstellen dat gelijkenis toont met stijlen en patronen uit de dataverzameling. De bekendste voorbeelden van AI-beeldgeneratoren zijn momenteel DALL-E 2, Midjourney en Stable Diffusion. Op rendement.nl/hrdossier vindt u meer informatie over de werking van afbeeldingsgeneratoren en de mogelijkheden die ze organisaties kunnen bieden. Daarnaast zijn er ook nog stemgeneratoren. Die zijn handig voor het maken van korte video’s met uitleg (explainers), e-learnings, voice-overs en virtuele assistenten.
Generatieve AI in reclame en online verkoop
scheelt geld
Afbeeldingsgeneratoren kunnen uitkomst bieden op het gebied van reclame en marketing. Als er modellen nodig zijn voor webshops of reclame in bushokjes, is het mogelijk om die modellen te vervangen door modellen die door AI zijn gegenereerd. Dat scheelt uw organisatie geld voor fotoshoots. Bovendien is het mogelijk om met de AI-modellen zeer diverse afbeeldingen te genereren, gericht op verschillende doelgroepen, producten en stijlen.
3.7.2 Desinformatie
bron
Mensen kunnen generatieve AI ook inzetten om verkeerde informatie te verspreiden. Bijvoorbeeld een afbeelding waarin Trump werd gearresteerd, wat dus niet waar was. Of om de stem van de directeur te vervalsen en zo veel geld te laten overschrijven. Naarmate de technologie beter wordt, bestaat het risico dat echt niet meer van nep is te onderscheiden. Het is daarom extra belangrijk voor organisaties om alert te zijn op desinformatie en het verschil te weten tussen betrouwbare en misleidende bronnen.