U bent hier

Onderneming & Fiscus
Werken met AI9. Blik op de toekomst9.1 Iedereen een eigen AI-assistent

9.1 Iedereen een eigen AI-assistent

Dit artikel is eerder verschenen als Themadossier HR Rendement
Publicatiedatum: maart 2024

zelfstandig

Een belangrijke trend die in de toekomst nog veel meer invloed zal hebben, is de ontwikkeling van meer zelfstandige AI-assistenten (zie ook hoofdstuk 5). De technologie van de taalmodellen die de basis vormen van generatieve AI, is verder doorontwikkeld. Daardoor zijn er nu AI-assistenten die ‘multimodaal’ zijn, zoals dat in jargon heet.

9.1.1 Zelfstandig actie ondernemen

AI-agent

bandbreedte

AI-tools ontwikkelen zich van technologie die alleen opdrachten kan uitvoeren, naar systemen die zelf actie kunnen ondernemen. Denk als voorbeeld aan een AI-assistent op de HR-afdeling. Dergelijke systemen worden ‘AI-agents’ genoemd. Die kunnen op basis van ingevoerde kerngegevens een voorstel voor een arbeidscontract maken, maar daarnaast ook het contract opsturen naar de kandidaat en eventueel zelfstandig aanpassingen maken. Neem de situatie waarin de kandidaat niet op 1 januari maar op 15 januari wil starten. Als dat valt binnen de bandbreedte waarvoor een organisatie heeft ingesteld dat er geen mens naar hoeft te kijken, kan de AI-assistent deze wijziging zelfstandig doorvoeren. En vervolgens het gewijzigde contract nog een keer naar de kandidaat sturen.

Zo’n AI-assistent scheelt een HR-functionaris simpelweg veel administratieve handelingen en tijd. Die tijd kan dan aan meer strategische taken worden besteed.

9.1.2 Individuele assistent

individuele werknemer

imiteren

Alle seinen staan op groen voor een aanstormende golf van AI-assistenten, die ook steeds meer kunnen. Uiteindelijk kan dit zelfs toegroeien naar een persoonlijke AI-assistent voor iedereen. Die is zo goed getraind op basis van de individuele werknemer, dat de assistent bijvoorbeeld hetzelfde schrijft als de werknemer. Dit in tegenstelling tot de teksten die algoritmes nu maken, die vaak voor een zo breed mogelijk publiek geschreven zijn. De persoonlijke assistent gebruikt echter de data van de werknemer en kan dus de stijl imiteren voor zijn e-mails of zelfs LinkedIn-berichten. Het idee is dat de werknemer efficiënter werkt en tijd bespaart op allerlei taken, maar het zal ook duidelijk zijn dat dit weer allerlei nieuwe ethische dilemma’s opwerpt.

AI als CEO

aanbeveling

AI-systemen zijn ook steeds beter in het verzamelen van complexe databronnen, en in het op basis van die informatie en de kennis uit de organisatie doen van strategische aanbevelingen. Diverse organisaties hebben al geëxperimenteerd met een ‘AI-CEO’ die voor een afgebakende periode de beslissingen nam. Een Chinees bedrijf dat zich bezighoudt met gaming, NetDragon Websoft, deed het in die periode beter dan de index van de aandelenmarkt van Hong Kong, met daarin dus mens-aangestuurde ondernemingen.

AI-bestuurder aan tafel?

hologram

tone of voice

Zit er bij bestuursvergaderingen straks ook een AI-bestuurder aan tafel om mee te praten over strategische beslissingen? Misschien. Een hologram van een digitale bestuurder die ook het woord kan voeren, is technisch mogelijk. Maar om echt strategische besluiten te nemen, is onder de motorkap wel een uitgebreid algoritme nodig, omdat er zo veel afwegingen meespelen. De technische kennis die nodig is om zo’n AI-bestuurder te laten functioneren, is makkelijk te onderschatten. Een taalmodel implementeren is te doen, maar ervoor zorgen dat deze altijd, met de juiste ‘tone of voice’ en informatie antwoorden geeft, vraagt specifieke kennis over taalmodellen. Zo pakte de inzet van een taalmodel niet goed uit bij pakketdienst DPD. Daar ging een chatbot mee in de emotie van een boze klant en begon negatief over DPD te praten.

9.1.3 Techniek en privacy

welzijn

Dat er nog meer ethische knopen doorgehakt zullen moeten worden, geldt in het algemeen voor de doorontwikkeling van bestaande technieken. Denk daarbij aan het voorbeeld van een AI-systeem voor het meten van het welzijn van werknemers. Daarbij kan een AI-model vrij eenvoudig een beeld geven van hoe het personeelsbestand in het algemeen in z’n vel zit. Nu gebeurt dat nog op basis van bijvoorbeeld een vragenlijst die AI kan genereren. Het is voor AI technisch echter ook niet zo ingewikkeld om het welzijn af te lezen aan bijvoorbeeld de mails of chatberichten die een werknemer stuurt. Maar dan komt de privacy in het gedrang.

delicaat

De samenwerking tussen werknemers en AI-bots blijft op sommige vlakken een delicaat evenwicht en dus ook een punt van aandacht. Transparantie over hoe de AI-bot werkt en beslissingen neemt, is daarbij ook van belang. Een organisatie wil te allen tijde kunnen begrijpen en kunnen achterhalen hoe de AI-tool tot keuzes is gekomen en deze toetsen aan het beleid van de organisatie.

Kwantumcomputers op komst

Een technologische ontwikkeling die voor de toekomst heel goed hand in hand kan gaan met AI, is de kwantumcomputer. Kort samengevat kunnen deze computers sneller en efficiënter bepaalde berekeningen maken dan reguliere computers. AI vereist een heleboel rekenkracht en opslagcapaciteit, en dankzij de kwantumcomputer zou dat véél efficiënter kunnen. Bovendien zouden er nieuwe toepassingen binnen handbereik komen. Hoewel de techniek dus veelbelovend is, zal de kwantumcomputer voor de doorsnee organisatie moeilijk praktisch toepasbaar zijn. Het gaat namelijk om geavanceerde technologie, die vraagt om specialistische kennis. Deze computer is daardoor vooral interessant voor wetenschappers of voor organisaties die in de cybersecurity zitten.