U bent hier

Onderneming & Fiscus
Verzekeringen6. Crimineel gedrag intern en extern6.3 Fraude door uw werknemers

6.3 Fraude door uw werknemers

Dit artikel is eerder verschenen als Themadossier Bestuur Rendement
Publicatiedatum: april 2022

offerte

tijdfraude

Overal waar mensen werken komt fraude voor. Ook uw organisatie loopt het risico met fraude te maken te krijgen. De meest voorkomende vormen van personeelsfraude zijn:

  • diefstal en verduistering van geld: kijk uit voor kasverschillen, voorraadtekorten, afstortingen, diefstal uit de kluis, tegenvallende opbrengsten, slechte verkoopresultaten en concurrerende offertes.
  • diefstal en verduistering van informatie: hiervan is sprake als iemand anders er met gevoelige bedrijfsinformatie vandoor gaat. Denk bijvoorbeeld aan werknemers die bedrijfsinformatie verkopen aan concurrenten of gebruiken om hun eigen organisatie op te zetten.
  • diefstal en verduistering van goederen: zeker als de spullen waardevol zijn, kan de verleiding groot zijn iets achterover te drukken. Maar ook minder kostbare zaken zijn gevoelig voor diefstal.
  • tijdfraude: denk aan werknemers die te veel werktijd online doorbrengen uit privémotieven, de hoeveelheid overwerkuren overdrijven en zich onterecht ziek melden.

6.3.1 Fraudeverzekering

uitzendkracht

Het risico op fraude is wel te beperken, maar u kunt het nooit helemaal uitsluiten. Daarom is een fraudeverzekering nodig die de financiële schade dekt als gevolg van fraude door werknemers, ingehuurde uitzendkrachten en stagiairs én oplichting door derden. De standaarddekking omvat diefstal, oplichting, verduistering, computerfraude en valsheid in geschrifte.

aansprakelijk

Vaak is de dekking uit te breiden met goederenfraude en diverse kostendekkingen, zoals contractuele boetes, aansprakelijkheid ten aanzien van derden, de kosten van werkhervatting als gevolg van fraude, juridische kosten en data- en softwarereconstructiekosten.

6.3.2 Premie

Factoren die een rol spelen bij het bepalen van de hoogte van de premie zijn onder meer:

  • de grootte van de organisatie;
  • het aantal werknemers;
  • het aantal locaties;
  • de geografische spreiding.

Als uw organisatie een goed georganiseerde en gecontroleerde financiële administratie heeft, zal uw premie meestal aanzienlijk lager uitvallen.