U bent hier

Onderneming & Fiscus
Bedrijfscontinuïteit10. Casestudies10.2 Uitval van kritische leverancier

10.2 Uitval van kritische leverancier

Dit artikel is eerder verschenen als Themadossier BV Rendement
Publicatiedatum: december 2024

imagoschade

korting

Door een storing bij een leverancier kunnen niet alle artikelen geleverd worden die besteld zijn. Dit zorgt ervoor dat een deel van de schappen in uw winkel leeg komt te staan. Als u de reserveringen niet kunt nakomen zonder alternatieve oplossing, kan uw bv imagoschade oplopen en de klandizie kan verminderen als dit vaker voorkomt. Niets doen is geen optie. Lege schappen en het behoud van klandizie kunt u bijvoorbeeld oplossen door artikelen die nog in bulk in voorraad zijn te verkopen met korting.

Planning en prioriteiten

schade

service level agreement

In dit soort gevallen moet u met uw kritische leveranciers afspraken maken over onder andere een herstellingstijdsdoel, hoeveel gegevens er verloren mogen gaan en juridische aansprakelijkheid. Financiële of juridische schade die volgt uit het uitvallen van een leverancier, kunt u vaak ook doorschuiven als er sprake is van ketenaansprakelijkheid. Dit soort afspraken worden gemaakt in een service level agreement. Dit lost nog niet het gat op dat ontstaat door het uitvallen van één van uw kritische leveranciers. Een optie is dat u nadenkt over eventuele uitwijkmogelijkheden.