3.3 Het bijtellingspercentage
CO2-uitstoot
cap
Voor het bedrag aan bijtelling moet u een bepaald percentage van de bijtellingsgrondslag nemen. Welk bijtellingspercentage van toepassing is, hangt af van de CO2-uitstoot van de auto én de datum waarop de auto (waar ook ter wereld) voor het eerst op de weg is toegelaten.
eerste toelating
Voor auto’s met een datum eerste toelating vóór 1 januari 2017 moet u uitgaan van de datum eerste tenaamstelling. Dat is de datum waarop de auto voor het eerst is geregistreerd of op kenteken is gezet.
Bijtellingscategorieën
In 2024 gelden de volgende algemene bijtellingspercentages voor het privégebruik van de auto:
- 22% voor auto’s met een datum eerste toelating op of na 1 januari 2017;
- 25% voor auto’s met een datum eerste toelating vóór 1 januari 2017;
- 35% voor auto’s ouder dan 15 jaar.
korting
milieu- vriendelijk
Werkgevers mochten jarenlang bij het ter beschikking stellen van een auto lagere bijtellingspercentages toepassen via een korting op het algemene bijtellingspercentage. De lagere bijtellingspercentages zijn ooit ingevoerd om het gebruik van milieuvriendelijke auto’s van de zaak te stimuleren. In de loop der jaren zijn de bijtellingspercentages voor (zeer) zuinige auto’s verhoogd en zijn de bijbehorende CO2-uitstootgrenzen steeds strenger geworden. Die lijn is voortgezet totdat er per 1 januari 2017 een systeem van slechts twee bijtellingscategorieën is ingesteld, waarbij alleen auto’s zónder CO2-uitstoot nog fiscaal worden gestimuleerd.
Voor auto’s waarvoor eerder een korting op de bijtelling in verband met een beperkte CO2-uitstoot gold, is inmiddels de kortingstermijn van 60 maanden verlopen. Zie het kader op de volgende pagina.
Auto’s zonder CO2-uitstoot
cap
zonnecelauto
Voor elektrische auto’s geldt in 2024 een bijtellingspercentage van 16% voor zover de bijtellingsgrondslag € 30.000 (de zogeheten cap) of lager is en 22% voor het deel van de grondslag boven € 30.000. Voor waterstofauto’s en elektrische auto’s met geïntegreerde zonnepanelen (zogeheten zonnecelauto’s) is dat 16% voor de hele bijtellingsgrondslag. Voor deze auto’s geldt de cap niet. U vindt de CO2-uitstootgegevens op het milieulabel van de auto of op het certificaat van overeenstemming. De uitstootgegevens vindt u ook in het brandstofverbruiksboekje van de RDW.
Datum eerste toelating | Bijtellingspercentage in 2024 |
2023 | Elektrische auto’s: 16% voor zover de grondslag voor de bijtelling € 30.000 (de cap) of lager is, 22% voor het deel van de grondslag boven € 30.000. Waterstofauto’s en zonnecelauto’s: 16% voor de hele grondslag voor de bijtelling. |
2022 | Idem, maar de cap is € 35.000. |
2021 | Elektrische auto’s: 12% voor zover de grondslag voor de bijtelling € 40.000 of lager is, 22% voor het deel van de grondslag boven € 40.000. Waterstofauto’s en zonnecelauto’s: 12% voor de hele grondslag voor de bijtelling. |
2020 | Elektrische auto’s: 8% voor zover de grondslag voor de bijtelling € 45.000 of lager is, 22% voor het deel van de grondslag boven € 45.000. Waterstofauto’s: 8% voor de hele grondslag voor de bijtelling. |
2019 | Elektrische auto’s: 4% voor zover de grondslag voor de bijtelling € 50.000 of lager is, 22% voor het deel van de grondslag boven € 50.000. Waterstofauto’s: 4% voor de hele grondslag voor de bijtelling. |
2018 | De 60-maandentermijn kan hier nog spelen. Zie hierna voor uitleg. |
2017 | Elektrische auto’s: 16% voor zover de grondslag voor de bijtelling € 30.000 of lager is, 22% voor het deel van de grondslag boven € 30.000. Waterstofauto’s en zonnecelauto’s: 16% voor de hele grondslag voor de bijtelling. |
Vóór 2017 | Het bijtellingspercentage hangt af van de datum eerste tenaamstelling. |
elektrische auto
Met de rekentool op rendement.nl/fadossier berekent u wat de kosten van een auto van de zaak zijn en welk bijtellingspercentage dan geldt. Door maximaal zes velden in te vullen, heeft u direct een goed beeld van de kosten.
Eerste toelating in 2018
Voor een elektrische auto met datum eerste toelating in 2018 kon er in 2023 nog sprake zijn van de 60-maandentermijn. Deze termijn startte op de eerste dag van de maand die volgt op de maand waarin de eerste toelating viel. Dan geldt:
- 4% gedurende de 60-maandentermijn;
- 16% na afloop van de 60-maandentermijn voor zover de bijtellingsgrondslag € 30.000 of lager (de cap) is gedurende de rest van het jaar;
- 22% na afloop van de 60-maandentermijn over het deel van de bijtellingsgrondslag boven € 30.000 (de cap) gedurende de rest van het jaar.
nulemissieauto
Voor waterstof- en zonnecelauto’s past u gedurende de 60- -maandentermijn een bijtelling van 4% toe en 16% na afloop van de 60-maandentermijn gedurende de rest van het jaar.
Voorbeeld bijtelling na verstrijken 60 maanden
verlaging
cataloguswaarde
Klimaat-akkoord
Hoe hoog wordt de bijtelling van een nulemissieauto die bijvoorbeeld op 31 maart 2018 voor het eerst is toegelaten op de weg na het verstrijken van 60 maanden? De periode van 60 maanden startte voor deze werknemer op 1 april 2018. Op de laatste dag van deze termijn (31 maart 2023) bepaalt u opnieuw het bijtellingspercentage, volgens de geldende regels van dat moment. Als er volgens de dan geldende wetgeving recht is op een verlaging, geldt die alleen voor dat betreffende kalenderjaar. Eindigt de 60-maandentermijn in de loop van het kalenderjaar, dan moet u voor het resterende gedeelte van dat jaar het dan geldende bijtellingspercentage toepassen. Vanaf 1 januari van het daaropvolgende kalenderjaar gebruikt u het bijtellingspercentage dat in dat betreffende jaar geldt. Voor de nulemissieauto in kwestie bedraagt de bijtelling vanaf 1 april 2023 16% tot een cataloguswaarde van € 30.000. Voor de waarde daarboven past u het algemene bijtellingspercentage toe van 22%.
Toekomstplannen
afbouw
In de Wet fiscale maatregelen Klimaatakkoord is vastgelegd dat de korting op de bijtelling in stappen wordt afgebouwd. Vanaf 2025 gaat een korting van 5%-punt gelden. Hierdoor gaat de bijtelling van 16% naar 17%. De cap blijft wel tot en met 2025 gelden. Per 2026 is deze vorm van subsidie op emissievrije auto’s volledig afgebouwd.