U bent hier

6. Managementsysteem

Dit hoofdstuk is eerder verschenen in Themadossier Arbo Rendement
Publicatiedatum: november 2023

Het is de bedoeling dat de organisatie de plan-do-check-actcyclus op verschillende managementniveaus doorloopt. Zorgt u voor goede communicatie tussen die niveaus, dan ontstaan er al snel duidelijke afspraken – bijvoorbeeld over de uitvoering van en de communicatie over de RI&E – en meer samenhang met de organisatiecultuur. Er is dan een begin van een dynamische RI&E en van een managementsysteem.

risicobeheersing

Met het invoeren (en beschrijven) van een managementsysteem (zie hoofdstuk 1) voor de dynamische RI&E treft uw organisatie een maatregel die is gericht op risicobeheersing.

Bij het invoeren van een managementsysteem ligt de nadruk op organisatieaspecten – die met voortdurende invloeden vanuit de omgeving te maken hebben. Houd dus rekening met de context van de organisatie.

Bij het invoeren van een managementsysteem is het een optie om het systeem te beschrijven, zodat het ook voor de buitenwereld inzichtelijk is. Zo kunt u verantwoording afleggen aan andere partijen en het systeem laten certificeren. Borging De resultaten van de RI&E vormen de input voor het vaststellen van het beleid binnen het...
Door ontwikkelingen en veranderingen is een integraal managementsysteem nooit af. Het managementsysteem ondersteunt de vertaling van veranderingen door bewuste acties te plannen en ervoor te zorgen dat een organisatie aangesloten blijft bij haar omgeving. Waar nodig kan de organisatie ervoor kiezen om de planning bij te stellen of bepaalde...
De dynamische RI&E is gebaseerd op het gedachtengoed van het Nederlandse INK-model – een managementmodel dat helpt bij het evalueren, ontwikkelen en besturen van organisaties – dat is afgeleid van het Europese EFQM Excellence Model. Met hulp van een aantal grote Nederlandse organisaties is ervaring opgedaan met de dynamische RI&E. Er was...
Een managementsysteem kan een organisatie ondersteunen bij borging én vernieuwing. Toch denkt u bij een managementsysteem misschien ook aan procedures en bureaucratie. Met ‘experts’ die door de organisatie lopen met een kritische blik. En aan het verdwijnen van creativiteit en vernieuwing. Ten onrechte, want een managementsysteem is niet meer dan...
Er is pas sprake van een functionerend systeem als de betrokkenen deze cyclus structureel doorlopen en daarover onderling communiceren. In de afbeelding op pagina 62 ziet u de kwaliteitscyclus. Daarin vormt de RI&E de grondslag voor het beleid. Hieruit vloeien vervolgens concrete acties voort, die u in een planning vastlegt. U voert de acties...
In deze stap van het risicomanagementproces komt aan de orde of uw organisatie de beoogde resultaten heeft bereikt en of de risico’s afdoende zijn beheerst. Afhankelijk van de conclusies hierover is het mogelijk om de stappen opnieuw te doorlopen, zodat u de risico’s (of andere risico’s) verder kunt beheersen.
De meest bekende managementsystemen zijn gericht op verbeteren. De achterliggende gedachte is dat de organisatie met het ‘borgen’ op een effectieve en efficiënte manier doelen kan behalen. Sommige doelen zijn algemeen van karakter, zoals het verankeren van organisatorische processen (de juiste dingen in één keer goed doen) en het bieden van...