U bent hier

1.6 Verschil tussen de RI&E en de dynamische RI&E

Dit artikel is eerder verschenen als Themadossier Arbo Rendement
Publicatiedatum: november 2023

Het maken van een RI&E kan op verschillende manieren. Een klassieke RI&E volgt vaak een gestructureerde aanpak, waarbij een begindatum wordt vastgesteld en het einddoel bestaat uit het genereren van een rapport. Als arboprofessional bent u verantwoordelijk voor het leveren van expertise, het uitvoeren van de inventarisatie en het beschrijven van de bevindingen in het rapport.

Visie

De visie achter de dynamische RI&E is dat de werkomstandigheden verbeteren als u de kennis van de werknemers gebruikt. De dynamische RI&E vormt een basis waarin hun ideeën meetellen. Zo kan een team samen verbeteringen bedenken die iedereen goed vindt. Degene die het proces leidt, moet ervan overtuigd zijn dat werknemers slim zijn en goede ideeën hebben. Als arboprofessional luistert u naar wat werknemers zeggen en biedt u ruimte om hun kennis toe te voegen. De dynamische RI&E leidt vervolgens tot de implementatie van een plan met beheersmaatregelen, waarna de situatie wordt gestabiliseerd. De verschillen tussen de ‘klassieke’ benadering en de ‘dynamische’ benadering zijn in tabel 1 weergegeven.

Klassiek (RI&E hebben) Dynamisch (RI&E doen)
Nadruk op het rapport dat aan de wetgeving of normen voldoet. Nadruk op de samenwerking tussen de groepsleden en de arboprofessional.
Eisen aan het document:

  • volgens regels en afspraken (compliance);
  • acties op individueel niveau (gedragstrainingen);
  • nadruk op gevaren;
  • eigenaarschap bij de preventieadviseurs.
  • Eisen aan het verander- en adviesproces:

  • organisatie en groepsleden staan erachter;
  • betrokkenheid van werknemers;
  • veranderkundig proces zorgt voor borging;
  • eigenaarschap bij leidinggevenden en alle werknemers.
  • Tabel 1 De klassieke en de dynamische RI&E

    Proces

    De dynamische RI&E is een voortdurend proces waarbij de specifieke thema’s per afdeling kunnen variëren en direct verband houden met de activiteiten op die afdeling. De werknemers voeren zelf de inventarisatie uit, onder begeleiding van een deskundige. De afdeling is verantwoordelijk voor het beheer van de inventarisatie, de evaluatie (weging) en het opstellen van maatregelen. De begeleider speelt hierbij een rol als regisseur, coach en gids. Een deskundige voert de validatie (toetsing) van de vragenlijsten en de methodiek uit.