U bent hier

Onderneming & Personeel
Personeelsontwikkeling8. Nog veel potentieel in ­talentmanagement8.2 De filosofie achter talentmanagement

8.2 De filosofie achter talentmanagement

Dit artikel is eerder verschenen als Themadossier HR Rendement
Publicatiedatum: september 2022

perspectief

Voordat u handvatten krijgt om op een andere manier aan de slag te gaan met talentmanagement binnen uw eigen organisatie, is het goed om uzelf eerst een beeld te vormen van de verschillende perspectieven op talent.

Filosofie

definitie

Sinds McKinsey & Company in 1997 een rapport over ‘The War for Talent’ publiceerde, houden steeds meer organisaties zich bezig met beleid voor talentmanagement en de uitvoering daarvan. Een definitie van talentmanagement is het aantrekken, ontwikkelen en behouden – dus het managen – van talenten. Wie die talenten precies zijn, hangt wel af van de filosofie van de organisatie. Tilburg University en de Katholieke Universiteit Leuven onderzochten de meest voorkomende talentmanagement-filosofieën en -methodes binnen organisaties. Het meest voorkomende onderscheid is tussen inclusief en exclusief talentmanagement en tussen aangeboren versus aangeleerd talent.

  • Bij inclusief talentmanagement richt een organisatie zich op alle werknemers en zijn de initiatieven voor iedereen (meestal in kleinere organisaties.)
  • Bij exclusief talentmanagement selecteert de werkgever een specifieke talentgroep (meestal zo’n 20% van de werknemers) voor wie veel aandacht is vanuit senior management en voor wie ontwikkelprogramma’s worden gemaakt (meestal in grotere organisaties).

In- en exclusief

strategie

De gedachte bij exclusief talentmanagement is dat een focus op toptalenten zorgt voor de grootste zakelijke impact. Toptalenten zijn immers de leiders van de toekomst: zij bepalen de strategie en sturen grote groepen in de organisatie aan. Bij inclusief talentmanagement leert en groeit iedereen: dat heeft een positief effect op het welzijn en de bevlogenheid van werknemers en kan het personeelsverloop verlagen.

Onderbouwing

onderzoek

Organisaties kunnen werken vanuit de filosofie dat talent is aangeboren of aangeleerd. Dat talent aangeboren is, zou blijken uit het feit dat bepaalde kenmerken lastig te ontwikkelen zijn. Denk aan cognitieve capaciteiten zoals zaken overstijgen en snel verbanden leggen. Tegelijkertijd is het onderzoek naar de theorie van Dweck uit 2014 over de ‘growth mindset’ (een op groei gerichte mentaliteit) een sterke onderbouwing voor het perspectief dat talent valt aan te leren.