8.3 Soorten vorderingen
Dit artikel is eerder verschenen als Themadossier FA Rendement
Publicatiedatum:
augustus 2021
pre-incassodiensten
Het is een hardnekkig misverstand dat een incassobureau zijn neus zou ophalen voor kleinere vorderingen. Een goed incassobureau richt zich op kleine, grote én betwiste vorderingen en biedt vaak zelfs pre-incassodiensten, zoals een aanmaningenservice.
Niveaus
juridische actie
betalings- onmacht
De aanpak vindt plaats op de volgende drie niveaus:
- Kleine vorderingen: dit type vorderingen, van enkele tientallen euro’s, komt doorgaans niet in aanmerking voor een juridische actie, maar leent zich goed voor enkele aanmaningen van het incassobureau. Als de debiteur dan nog in gebreke blijft, kunt u besluiten niet meer aan deze klant te leveren.
- Grote vorderingen: hier is juridische actie vaak wel aan te bevelen. Een goed incassobureau slaagt erin openstaande vorderingen te innen en de klant te behouden. Eerst verdient een vriendelijke benadering de voorkeur. Helpt dit niet, dan belandt de zaak uiteindelijk in de ‘juridische fase’. Dit betekent dat de vordering, na overleg met uw onderneming, aan de rechter wordt voorgelegd. Het incassobureau begeleidt dit gehele proces.
- Betwiste vorderingen: het betwisten van de vordering is een bekende strategie bij betalingsonwil of -onmacht. De debiteur werpt een dispuut op en schort zijn betalingsverplichting eenzijdig op. De klacht moet eerst worden opgelost. Dit ongeacht of er iets schort aan de levering of de factuur van uw onderneming. De achterliggende bedoeling van de klant is slechts tijdrekken.