10.2 Frequentie
Laatst gewijzigd:
mei 2021
Sommige organisaties maken elke dag een back-up, zodat er nooit meer dan één dag werk verloren kan gaan. Andere hebben genoeg aan een wekelijkse of maandelijkse veiligstelling van de gegevens.
In de praktijk kan de frequentie van back-uppen afhangen van de werkzaamheden, de bedrijfsprocessen, de veranderlijkheid van de gegevens, of zelfs van het beleid van een organisatie.
op reis
operationeel
schema
Enkele overwegingen ten aanzien van de back-upfrequentie van uw organisatie:
- Welke gegevens zijn essentieel voor de continuïteit van uw werkzaamheden? Uw eigen gegevens zijn belangrijker dan de instellingen, macro’s of sjablonen in uw programma’s.
- In een digitaal risicovolle omgeving waar veel gebruik wordt gemaakt van internet- of e-mailverkeer kan een frequentere back-up nodig zijn dan in een ongevaarlijke omgeving. Dat geldt ook voor diefstalgevoelige situaties: ga bijvoorbeeld nooit op reis met al uw gegevens op een laptop zonder eerst een back-up gemaakt te hebben en geef deze tip ook aan uw werknemers mee!
- Hoeveel tijd kost het om weer operationeel te zijn na een calamiteit? Een back-up of image (zie pagina 90) terugzetten van een complete centrale server in uw netwerk duurt veel langer dan het kopiëren van een gegevensbestand vanaf een geheugenmedium, zoals een externe harde schijf, een usb-stick of een cd. Als er dagelijks dus maar één bestand met gegevens verandert, is het misschien handiger om dat bestand aan het eind van elke werkdag op een stick te kopiëren. Het blijft overigens verstandig om elke week of minder frequent ook een algemene, totale back-up te maken.
- In sommige systemen, procedures of programma’s is het mogelijk om volgens schema te back-uppen, en ook nog eens alleen die bestanden die zijn gewijzigd: de zogenoemde incrementele back-up. Dit scheelt veel back-uptijd en -ruimte.