9.3 Sponsoring
donatie
Sponsoring is een wederkerige overeenkomst. De ene partij (de sponsor) levert geld en/of een in geld waardeerbare prestatie en krijgt daarvoor in ruil communicatiemogelijkheden van uw vereniging (de gesponsorde), direct of indirect voortvloeiend uit de hoofdactiviteit van de gesponsorde. Sponsoring komt dus altijd van twee kanten en daarin ligt ook meteen het verschil met een donatie. Als een bedrijf (of een particulier) een donatie doet, hoeft u als ontvanger er niets voor terug te doen en loopt u ook niet te koop met deze donatie.
9.3.1 Aanstellen sponsorcommissie
taak
beleidsplan
contract
Het aantrekken van sponsors is over het algemeen niet iets wat u ‘er even bij doet’. Meestal wordt die taak uitgevoerd door een sponsorcommissie. De belangrijkste taken die een sponsorcommissie uitvoert zijn:
- het opstellen en uitvoeren van een sponsoringbeleidsplan;
- sponsormogelijkheden bedenken en uitvoeren;
- sponsorbedragen vaststellen en jaarlijks herzien;
- sponsorpakketten samenstellen, inclusief het maken van promotiemateriaal;
- nieuwe sponsoren werven met behulp van een sponsorlijst;
- sponsorcontracten opstellen;
- bijhouden van de sponsoradministratie (denk aan het registreren van contracten en verwerken van facturen);
- onderhouden van relaties met sponsoren;
- belangenbehartiging sponsoren.
9.3.2 Sponsorlijst
potentiële sponsor
deellijsten
Het belangrijkste onderdeel uit bovenstaande takenpakket is het sponsoringproces: het zoeken én effectief benaderen van potentiële sponsors met behulp van een zogenoemde sponsorlijst. Voordat u potentiële sponsors kunt gaan benaderen, moet u namelijk duidelijk in beeld hebben om wie het gaat. Dit doet u met behulp van een sponsorlijst. In eerste instantie maakt u twee deellijsten: een lijst met mogelijkheden van uw vereniging en een lijst met potentiële sponsors. In een later stadium combineert u deze lijsten.
Deellijst 1
Inventariseer op de eerste deellijst de mogelijkheden van uw vereniging. Welke sponsorpakketten kunt u aanbieden? Zet daarbij uiteen wat uw vereniging de sponsor allemaal heeft te bieden en tegen welke bedragen. Denk aan shirtreclame en reclameborden, maar ook aan speciale VIP-arrangementen. Houd bij dit overzicht van mogelijkheden twee punten in het achterhoofd:
- Wat wilt u bereiken met de sponsoring?
- Stem wat u wilt bereiken af op de mogelijkheden die u heeft.
Deellijst 2
achtergrond
bedrijfstype
Op de tweede deellijst noteert u welke bedrijven in aanmerking komen voor sponsoring. Bedenk wie u kent en wie bij u als eerste opkomen om uw vereniging te sponsoren. Inventariseer ook de achtergrond van uw leden. Mogelijk zijn er leden die in het (lokale) bedrijfsleven werken of die daarin een netwerk hebben. Dan komt u in een brainstormsessie waarschijnlijk al heel ver. Op deze deellijst kunt u ook een inventarisatie maken op basis van bedrijfstype. Welk type bedrijf komt direct bij u op of welk type vindt u geschikt om uw vereniging te sponsoren? Formuleer bij elke persoon of elk bedrijf argumenten waarom zij geschikt zijn voor sponsoring van uw vereniging.
Hoofdlijst
selecteren
criteria
Met behulp van de twee deellijsten kunt u meer structuur in de hoofdlijst (de sponsorlijst) aanbrengen. U selecteert hier de meest kansrijke bedrijven die hoofdsponsor kunnen zijn. Orden de lijst vervolgens aan de hand van een aantal criteria:
- de aard van de onderneming;
- de omvang van de onderneming;
- de waarde van de verschillende argumenten voor de sponsoring.
profijt
Probeer nu een lijst op te stellen met bovenaan de bedrijven die het meeste profijt van de sponsoring zouden kunnen hebben. Selecteer ook op bedrijven die tegelijkertijd het meeste zouden kunnen investeren. Denk vervolgens na over het sponsorpakket dat bij de geselecteerde sponsor past.
Het is zaak om meer informatie te vergaren voordat u overgaat tot het benaderen van sponsoren. Hoe meer details u kunt opsporen, hoe meer kennis u al heeft van het bedrijf dat u probeert te benaderen. Met deze gegevens kunt u de kansen inschatten die u heeft binnen het sponsor- en marketingbeleid van de organisatie.
9.3.3 Afspraken vastleggen
sponsorrelatie
In de wet komt het begrip sponsoring nauwelijks voor en daardoor is er amper wettelijke bescherming voor partijen die een sponsorrelatie met elkaar aangaan. U kunt de gemaakte afspraken daarom het beste vastleggen in een sponsorcontract of -overeenkomst. Bij alleen een mondelinge afspraak kunt u in geval van onenigheid bijna nergens op terugvallen.
Bij afspraken over (zeer) beperkte prestaties, kunt u eventueel ook volstaan met een bevestigingsbrief. Hierin moet in elk geval de volgende informatie zijn opgenomen: een omschrijving van de overeengekomen prestaties en tegenprestaties, de duur van de overeenkomst en de manier waarop die kan eindigen.
9.3.4 BTW
dienst- verlening
Let erop dat u onder bepaalde omstandigheden over sponsorbijdragen BTW moet afdragen aan de Belastingdienst. Dit is vooral het geval als uw vereniging een bepaalde tegenprestatie voor de sponsoring levert (bijvoorbeeld reclame maken voor het bedrijf van de sponsor). Er is dan geen sprake meer van louter sponsoring, maar ook van dienstverlening. U factureert dan bij de sponsor het sponsorbedrag plus 21% BTW.
weigeren
Overigens geldt voor verenigingen die zich inzetten op cultureel, sportief en sociaal gebied een BTW-vrijstelling.
Durf een sponsor te weigeren
Accepteer geen sponsors die producten of diensten leveren die in de publieke opinie belastend zijn voor uw doelgroep (denk aan sigaretten en alcohol). Ga evenmin in zee met sponsors die handelen in strijd met wetten en voorschriften (frauderende bedrijven en illegale bedrijven) en met sponsors die aan hun sponsorship de verplichte afname van hun producten of diensten verbinden. En accepteer nooit anonieme grote contante giften, tenzij bewezen is dat het gaat om legaal geld of legale producten of diensten. Stel tijdig een beleid vast met betrekking tot ethische normen bij aanname van sponsoring en neem deze richtlijnen als leidraad.