9.1 Donateurs
private middelen
Donateurs (vaak ook leden) worden ook wel ‘Vrienden van..’ genoemd en in wezen zijn ze dat natuurlijk ook. Ze zijn zo vriendelijk om op een vaste en regelmatige basis geld te geven aan uw vereniging. Een solide vriendengroep is dan ook een geweldige basis van inkomsten uit private middelen. Belangrijkste uitgangspunt hierbij is dat de doelgroep van potentiële donateurs behoorlijk groot moet zijn. Alleen zo kunt u een relatief groot aantal mensen benaderen. Reken erop dat slechts een klein percentage positief zal reageren op uw vraag om een (structurele) bijdrage. Als één op de tien benaderde mensen besluit om donateur te worden, doet u het al erg goed! Met andere woorden, de score zal waarschijnlijk lager uitvallen. Stel dat u een score wilt behalen van 5%, dan moet u voor honderd nieuwe donateurs 2.000 mensen benaderen!
Wervingsprogramma
ambitie
bureau
terugverdienen
Als u genoeg heeft aan enkele tientallen of honderden donateurs én uw vereniging beschikt over een legertje sterk betrokken vrijwilligers, komt u waarschijnlijk een heel eind door een eigen lowbudgetfolder met antwoordstrook te verspreiden. Heeft u de ambitie (of is het noodzakelijk) om duizenden donateurs te werven, dan ontkomt u er niet aan om te investeren in een professioneel wervingsprogramma met de inzet van een gespecialiseerd bureau. Het werven van een nieuwe donateur kost dan al gauw € 70 tot € 100 (inclusief BTW). Als deze donateur u vervolgens € 50 per jaar schenkt, duurt het minimaal twee jaar voordat u de investering heeft terugverdiend. Maar als hij ook daarna geld blijft doneren en uw vereniging na zijn overlijden misschien een deel van zijn nalatenschap krijgt, is deze investering zeker de moeite waard geweest.
De totale waarde van een gemiddelde donateur tijdens de periode dat hij als gever aan uw organisatie is verbonden, wordt ook wel de ‘life time value’ genoemd. Deze waarde kan flink oplopen, zeker als iemand veertig jaar lang donateur is! Gemiddeld blijven donateurs overigens zo’n zeven tot twaalf jaar betrokken bij een goed doel.
Wervingsmethode
Wat is de meest effectieve manier van werven? Twee lessen uit de praktijk:
respons
Zelf bellen kan confronterend zijn en misschien vindt u dit wel een vorm van ‘bedelen’ waaraan u liever niet begint, maar bedenk dat een persoonlijke benadering de meeste respons en de hoogste bedragen opleveren. U hoeft er ook niet alleen voor te staan. Organiseer bijvoorbeeld een speciale fondsenwervingsweek waarin (bestuurs)leden ’s avonds bij elkaar komen en vanuit een gezamenlijke ruimte potentiële donateurs bellen.
Is uw vereniging een algemeen nut beogende instelling (ANBI), dan mogen donateurs een periodieke gift in aftrek brengen in hun aangifte inkomstenbelasting. Vergeet dat niet aan te stippen als u potentiële donateurs aan de lijn heeft.