U bent hier

1.3 Organen: dagelijks bestuur en ALV

Laatst gewijzigd: mei 2021

algemene leden-
vergadering

Belangrijkste pijlers van een vereniging zijn het bestuur en de algemene ledenvergadering (ALV). Beide organen hebben hun eigen bevoegdheden.

1.3.1 Dagelijks bestuur

kerntaken

beleid

Het bestuur van een vereniging bestaat uit (minimaal) een voorzitter, een secretaris en een penningmeester en heeft twee kerntaken:

  • vertegenwoordiging van de vereniging;
  • voeren van het dagelijkse beleid (en erop toezien dat dit beleid daadwerkelijk wordt uitgevoerd).

Over deze werkzaamheden (waaronder ook het financieel beheer valt) legt het bestuur verantwoording af in het jaarverslag. Dit jaarverslag moet worden overlegd aan de algemene ledenvergadering.

Organisatie, rechten en plichten, taakverdeling en -uitvoering en aansprakelijkheid van het verenigingsbestuur komen uitgebreid aan bod in hoofdstuk 2.

1.3.2 Algemene ledenvergadering

ledenbestand

d

Het ledenbestand is het fundament van de vereniging. Leden betalen meestal contributie om de vereniging op de rails te houden, met andere woorden om het nastreven van de doelen mogelijk te maken. Zij kunnen invloed uitoefenen op het beleid via de algemene ledenvergadering. Op zo’n vergadering (die minimaal éénmaal per jaar moet worden gehouden) kunnen zij, als stemgerechtigde, zich uitspreken over bijvoorbeeld benoeming, schorsing of ontslag van bestuurders en het wijzigen van de statuten.

Over rechten en plichten van de ALV, de relatie tot de vereniging en tot het bestuur en alle eisen rondom de jaarlijkse ledenvergadering leest u meer in hoofdstuk 3.