6.5 Continue verbetering
kwaliteitscyclus
verandermanagement
uitvoering
Er is pas sprake van een functionerend systeem als de betrokkenen deze cyclus structureel doorlopen en daarover onderling communiceren. In de afbeelding op pagina 62 ziet u de kwaliteitscyclus. Daarin vormt de RI&E de grondslag voor het beleid. Hieruit vloeien vervolgens concrete acties voort, die u in een planning vastlegt. U voert de acties uit en de veranderingen door om de risico’s effectief te beheersen. In feite zijn al deze stappen vormen van verandering. Hoe groter de impact, des te meer verandermanagement op de voorgrond meespeelt (zie ook hoofdstuk 5). Daarna vindt een evaluatie plaats, niet alleen gericht op de acties zelf, maar ook op de mate van betrokkenheid van de werknemers. Tijdens de laatste fase van de continue verbeteringscyclus kijkt u naar de impact op alle belangrijke primaire en ondersteunende processen. Dit doet u tijdens de directiebeoordeling.
Regelkring
dialoog
De uitvoering van de dynamische RI&E is gericht op de bestaande processen in een organisatie. Na een startbijeenkomst met de leiding en het benoemen van de mensen die het proces gaan ondersteunen, start een eerste ronde met werknemers. Daarbij worden de bestaande processen, werkwijze of situatie op een afdeling bekeken en vergeleken met de gewenste situatie. De verschillen zijn bruikbaar voor een dialoog met als doel om te komen tot maatregelen op operationeel niveau of het bijsturen van processen op tactisch niveau. Er is dan sprake van een regelkring. In die zin is een managementsysteem ook op te vatten als een verzameling regelkringen. Of eigenlijk zijn er drie regelkringen: op operationeel, tactisch en strategisch niveau. Als op strategisch niveau blijkt dat werknemers thuis moeten werken vanwege een pandemie door een virus, kan op tactisch niveau een leidinggevende extra budget krijgen voor thuiswerkplekken, omdat werknemers op operationeel niveau risico’s lopen door in een ongunstige houding te werken.
Evalueer of er samenhangende afspraken zijn
reflecteren
Onderdeel van de uitvoering is het evalueren. Voor het evalueren helpt het om te reflecteren op de vraag of de organisatie beschikt over een samenhangend geheel van afspraken, zoals afspraken over het vervangen van een machine of het aanpassen van een werkrooster, en of dat voor alle werknemers en leidinggevenden bekend is. Daarnaast beoordeelt u of een bepaalde aanpak garandeert dat de gewenste activiteiten plaatsvinden in de organisatie. Het gaat dus om wat passend is (de authenticiteit) voor de organisatie.