4.2 De steunstichting SBBI
steunstichting
sport en muziek
Een steunstichting SBBI is een stichting die speciaal is opgericht om geld in te zamelen ter ondersteuning van een jubileum van een SBBI, op het gebied van sport en muziek. Voor deze steunstichting bestaat er een giftenaftrek voor (eenmalige) giften. De definitie van de steunstichting SBBI is wel in de AWR opgenomen.
Voorwaarden
eenmalig
geld- inzameling
jubileum
beloning
Om uw stichting te laten aanmerken als steunstichting SBBI moet u voldoen aan de voorwaarden en bij de Belastingdienst zijn aangemeld. U kunt maximaal in één kalenderjaar aangemerkt worden als een steunstichting SBBI. Uw organisatie moet aan de volgende voorwaarden voldoen:
- de door de steunstichting SBBI ondersteunde SBBI moet actief zijn op het gebied van sport of muziek;
- de steunstichting SBBI moet opgericht zijn voor een eenmalige uitgave of investering bij een jubileum van de ondersteunde SBBI;
- per jubileum van een SBBI kan maximaal één steunstichting SBBI worden aangemeld;
- een steunstichting SBBI moet bij de geldinzameling duidelijk aangeven wat het doel van die inzameling is;
- de steunstichting SBBI geeft het kalenderjaar aan waarin zij als steunstichting geld inzamelt. Bij de geldinzameling moet duidelijk zijn aangegeven welk jaar dat is;
- de steunstichting SBBI moet het ingezamelde geld in het kalenderjaar van het jubileum besteden, of in het kalenderjaar ervoor of erna;
- de steunstichting voldoet aan de gestelde administratieve verplichtingen;
- de steunstichting SBBI mag aan haar leden geen andere beloning geven dan een vergoeding voor gemaakte onkosten en een niet-bovenmatig vacatiegeld voor door hen verrichte werkzaamheden voor de stichting.
Lustrum
statuten steunstichting
Het moet gaan om een jubileum van vijf jaar of een veelvoud daarvan. De viering van dit jubileum moet duidelijk een ander karakter hebben dan de normale activiteiten van de SBBI. Het bestedingsdoel en de hoogte van het ingezamelde bedrag zijn vrij. Uit de statuten van de steunstichting moet blijken wat het doel van de geldinzameling is en op welke manier het ingezamelde geld wordt besteed. Het geld dat niet wordt besteed aan het jubileum, moet u uitkeren aan een ANBI.
Aanmelding
kopie van de statuten
Als uw steunstichting voldoet aan de voorwaarden, kunt u zich aanmelden. Stuur een kopie van de statuten naar:
Belastingdienst/kantoor Eindhoven, Steunstichtingen SBBI
Postbus 90056, 5600 PJ Eindhoven
Binnen zes weken na ontvangst van de kopie van de statuten publiceert de Belastingdienst uw stichting in het overzicht steunstichtingen SBBI, zie belastingdienst.nl.
Opstellen statuten
spelregels SBBI
De statuten kunt u zien als het handboek van uw steunstichting SBBI, met de belangrijkste spelregels voor het reilen en zeilen binnen de organisatie. Als steunstichting SBBI moet u in de statuten minimaal de volgende gegevens vermelden:
- het kalenderjaar waarin de stichting aangemerkt wil worden als steunstichting SBBI;
- de naam, adresgegevens en het RSIN/fiscaal nummer van de ondersteunde SBBI voor sport of muziek;
- het doel van de oprichting, namelijk uitsluitend het inzamelen van geld ter ondersteuning van een SBBI op het gebied van sport of muziek;
- de besteding van het ingezamelde geld, namelijk een incidentele investering of een unieke uitgave ter gelegenheid van een jubileum van de SBBI;
- een omschrijving van de investering of uitgave;
- de toezegging dat, na opheffing van de steunstichting SBBI, het geld dat overblijft uitgekeerd wordt aan een algemeen nut beogende instelling (ANBI).
Aangesloten bij landelijke organisatie
SBBI sport
Een extra voorwaarde voor een SBBI sport is, dat deze moet zijn aangesloten bij een landelijke representatieve organisatie, zoals het NOC*NSF. Een extra voorwaarde voor een SBBI muziek is, dat deze moet zijn aangesloten bij een landelijke representatieve organisatie, zoals de:
- Koninklijke Nederlandse Federatie Muziekverenigingen (KNFM);
- Verenigde Nederlandse Muziekbonden;
- Federatie van Amateur Symfonie- en Strijkorkesten (FASO).
Administratieve verplichtingen
beheerkosten
Uiteraard moet ook een steunstichting SBBI een administratie voeren. Uit deze administratie moet in ieder geval blijken:
- welke bedragen per bestuurslid aan onkostenvergoedingen en vacatiegelden zijn betaald;
- welke kosten de steunstichting SBBI heeft gemaakt voor het beheer van de stichting. Dit zijn bijvoorbeeld de kosten van de geldinzameling en de beheerkosten van de stichting;
- welke bedragen de steunstichting SBBI uitgeeft voor het jubileum. Dit moet blijken uit de specificatie van die uitgaven.
Gescheiden vermogen
beschikkingsmacht
Om te waarborgen dat uw organisatie onafhankelijk is van donateurs en begunstigden is het beschikkingsmachtscriterium belangrijk. Dit betekent dat een natuurlijk persoon of een rechtspersoon in de functie van bestuurder of beleidsbepaler niet over het vermogen van uw organisatie mag beschikken alsof het zijn eigen vermogen is. Bestuurders en beleidsbepalers mogen daarom geen meerderheid in de zeggenschap hebben over het vermogen van uw organisatie.
De onafhankelijke besluitvorming moet gewaarborgd zijn. Dit gebeurt bijvoorbeeld door een bestuur van minstens drie personen die ieder evenveel stemrecht hebben.
Uitzondering
Voor steunstichtingen geldt echter een uitzondering. Het komt voor dat een stichting en één of meer steunstichtingen over elkaars vermogen beschikken alsof sprake is van eigen vermogen. De stichtingen hebben vaak hetzelfde bestuur. Als instellingen om deze reden niet aan het beschikkingsmachtscriterium voldoen, kunnen zij toch als ANBI aangewezen worden.
Stappenplan bij oprichting
stappenplan SBBI
modelakten
bankzaken
Een stappenplan kan u helpen bij het oprichten van een steunstichting SBBI. Voor het oprichten van een stichting is een notariële akte nodig. De volgende stappen kunnen u helpen:
- Maak een plan. De oprichting van uw stichting begint met de vastlegging van uw ideeën in een stichtingsplan. Hierin beschrijft u wat het doel is van uw stichting. Het doel van de stichting moet duidelijk omschreven en begrijpelijk zijn.
- Schrijf de statuten in concept en maak het huishoudelijk reglement op. U vermeldt de naam van de stichting, vestigingsplaats, doelstelling, wijze van (her)benoemen en aftreden van bestuurders. Een notaris beschikt vaak over modelakten met voor iedere situatie een aantal essentiële punten. U kunt hier ook gebruik van maken. U moet in ieder geval de voorwaarden voor een steunstichting SBBI in de statuten opnemen. In het huishoudelijk reglement vermeldt u de regels voor het bestuur.
- De notaris zorgt ervoor dat uw stichting rechtsgeldig wordt. U kunt uw stichting alleen oprichten bij de notaris, met een notariële akte of bij testament. Als u de statuten later wilt wijzigen, moet u dit ook bij de notaris doen.
- U bent verplicht om uw stichting bij de Kamer van Koophandel in het Handelsregister te laten inschrijven.
- Om uw stichting als steunstichting SBBI aan te merken, moet u uw stichting aanmelden bij de Belastingdienst.
- Open een zakelijke bankrekening op naam van uw stichting en regel de overige bankzaken, zoals de bevoegdheden om over de rekening te beschikken.
- Met uw begroting kunt u het financieel beleid sturen en verantwoorden. Uiteraard moet u kosten maken; stel van tevoren vast welke kosten dat kunnen zijn en hoe hoog deze kunnen zijn.
Administratieve verplichtingen
jaarstukken
U bent niet verplicht om de jaarstukken te publiceren, maar het is wel belangrijk dat uw (aspirant)gevers (financieel) inzicht hebben in het doen en laten van uw stichting. Een goede administratie is daarom essentieel. In deze administratie registreert u donateurs, giften, relaties (crediteuren en debiteuren), uitgaven en uiteraard de bestedingen aan het doel van de SBBI.