Ziek door stress kan echt niet meer
Uitval door stress-klachten kan uw organisatie veel geld kosten. Iemand die ziek thuis komt te zitten door stress, is immers niet zo één-twee-drie weer op de been. Vandaar dat u moet inzetten op preventie van uitval door werkstress en alert moet reageren op signalen van werknemers.
Eerder dit jaar is het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid gestart met de campagne Check je werkstress. De campagne is erop gericht werknemers bewust te maken van de risico’s van stress op het werk. Werkgevers spelen echter een net zo belangrijke rol. Zij kunnen ervoor zorgen dat werknemers hun grenzen kennen en deze leren aan te geven. Volgens arbodienstverlener ArboNed is een werknemer die uitvalt door stress-gerelateerde klachten gemiddeld 180 dagen uit de running. Eén verzuimdag kost al gauw € 250. Uitval door stress voorkomen levert dus altijd iets op.
Signalen die wijzen op werkstress
Werkgevers moeten beter letten op signalen bij werknemers die kunnen wijzen op stress of andere psychische klachten. Om te beginnen moet u de risico’s op werkstress opnemen in de RI&E. Verder kunt u werken aan het scheppen van een gezond werkklimaat, waarin werknemers hun grenzen durven aan te geven. Het is geen schande als het iemand even te veel is. Geef zelf het goede voorbeeld; deel ook af en toe iets dat u bezighoudt met een medewerker. Daarmee geeft u aan dat het niet erg is om je soms kwetsbaar op te stellen. Op de website rendement.nl/arbo vindt u een handige vaktool met tips en meer informatie over het herkennen van signalen van werkstress bij werknemers.