Zakelijke reden voor lidmaatschap serviceclub
Krijgt een werknemer in uw onderneming een vergoeding voor de kosten van lidmaatschap van een serviceclub? Dan kan zo’n vergoeding onder de oude regels alleen onbelast blijven als het lidmaatschap een zakelijk belang dient en niet als beloningsvoordeel wordt ervaren. Soms is dat niet direct duidelijk, zo bleek onlangs bij een rechtszaak die diende bij Gerechtshof Arnhem-Leeuwarden.
Een serviceclub kan een organisatie zijn waar waardevolle zakelijke contacten kunnen ontstaan. In deze zaak kreeg een directeur van een hotel jaarlijks € 550 vergoed voor lidmaatschapskosten van zo’n serviceclub. De inspecteur vond deze vergoeding verdacht. Het statutaire doel van de serviceclub was ‘het bevorderen van de economische bedrijvigheid’ in de regio. Dat was volgens hem veel te algemeen om het zakelijke belang van het hotel te dienen. Bovendien organiseerde de club volgens hem vooral lunches en palingparty’s.
Lidmaatschap leverde voordelen op
Het kwam tot een rechtszaak, onder meer over deze kwestie. Het hotel trok in de rechtszaal aan het langste eind. De onderneming was volgens de raadsheren gebaat bij economische bedrijvigheid in de regio. Daarnaast had het lidmaatschap van de directeur concreet iets opgeleverd. Zo was hem tijdens een uitwisselingsbezoek voor ondernemers in Duitsland gevraagd om daar een hotel te bouwen, had hij contacten gelegd om werknemers uit te wisselen met een andere onderneming in de regio en bevalen andere leden van de serviceclub zijn hotel aan bij relaties.
Gerechtshof Arnhem-Leeuwarden, 10 september 2013, ECLI (verkort): 6630.