Werknemer weet arbocoördinator niet te vinden

Lang niet alle werknemers weten hoe de arbozorg in hun organisatie is geregeld. De Nationale Enquête Arbeidsomstandigheden laat zien dat veel werknemers niet kunnen aangeven of er in hun organisatie wel een preventiemedewerker of arbocoördinator is aangesteld.

Een derde van de werknemers weet niet of er een preventiemedewerker of arbocoördinator in de organisatie is aangesteld. Van de ondervraagden geeft 50% aan dat er wel een preventiemedewerker of arbocoördinator is aangesteld en 17% weet dat dit niet het geval is.

U moet zichtbaar zijn binnen de organisatie

Zorg ervoor dat de werknemers in uw organisatie u wél weten te vinden. U creëert meer zichtbaarheid door gebruik te maken van intranet, een stukje in te dienen over het belang van arbomaatregelen voor in de nieuwsbrief van de organisatie of door persoonlijk verschillende afdelingen te bezoeken. Uw contactgegevens moeten natuurlijk ook snel vindbaar zijn voor collega’s.

Inzicht in actuele arbeidsomstandigheden

De Nationale Enquête Arbeidsomstandigheden 2013 (pdf) van TNO en CBS geeft nog veel meer interessante informatie over de arbeidsomstandigheden in organisaties. Zo blijkt bijvoorbeeld dat een kleine 7% van de werknemers in 2013 één of meerdere arbeidsongevallen heeft gehad. Voor 50% van de slachtoffers duurde het herstel twee weken of langer.